شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجمع تشخیص

سخنرانی روسای قوا در افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص با محور ناآرامی‌ها

مسائل و مشکلات کشور در زمینه های اقتصادی و سیاسی، تحولات و ناآرامی های اخیر کشور، تاکید بر تدوین، تنظیم و اجرای قوانین براساس سیاست‌های ابلاغی از مهمترین مواردی بود که روسای قوا در افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن پرداخته و مورد تاکید قرار دادند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، با پایان اتمام پنج ساله هشتمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقام معظم رهبری در ۲۹ شهریور ماه سال جاری اعضای دوره جدید را منصوب کرده و در حکم انتصاب این اعضا تاکید داشتند که مجمع از مهمترین نهادهای قانونی در جمهوری اسلامی و متعهد به دو مسئولیت اساسی است: اوّل تشخیص مصلحت در هنگام مواجهه‌ مجلس با شورای نگهبان، که مستلزم نگاه ژرف و مصلحت‌شناس و احاطه به حقائق کشور است و دوم نقش ویژه و مؤثر در تعیین سیاست‌های کلی نظام که متضمن راهبردی‎‌ترین تصمیم‌ها در اداره‌ی امور کشور است. ارائه‌ی راه‌حل برای معضلات و نیز نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی که به آن مجمع محترم احاله شده است، بر اهمیت این نهاد قانونی افزوده است.

ایشان همچنین خاطرنشان کردند که در بیانیه‌ آغاز دوره‌ قبل خواسته‌هایی مطرح شده که اکنون نیز به علّت برآورده نشدن کامل، باید تکرار شود. از جمله: «سامان بخشیدن به مسأله نظارت بر اجرای سیاست‌ها و نیز پیشنهاد سازوکار برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها». «افزون بر آن، اتقان در تشخیص مصلحت، تنقیح سیاست‌های ابلاغ شده و بازنگری در آن در صورت لزوم، ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی و نخبگانی کشور و حضور منظم اعضاء محترم در جلسات مجمع، مورد تأکید است».

بر همین اساس روز گذشته نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور روسای قوا و ریاست مجمع و همچنین با حضور اعضاء حقیقی و حقوقی آغاز به کار کرد. 

ناآرامی‌ها؛ محور سخنان رؤسای قوا در افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت

آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم افتتاحیه نهمین دوره آغاز به کار مجمع با اشاره به تحولات اخیر کشور، افزود: رهبری در در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه های افسری نیروهای مسلح، تحلیل بسیار دقیق و هوشمندانه از وضعیت کشور ارائه فرمودند. اکنون دست دشمن کاملا آشکار است. دشمن با تمام قوای رسانه ای خود به میدان آمده و از نیروهای امنیتی و جاسوسی خود استفاده کرده تا بر امواج سوار شود. البته این کار هم جدید نیست.

آملی لاریجانی اظهار داشت: حادثه تلخی برای خانم محترمی پیش آمد که هیچ کس راضی به آن نبود. مسئولان قوا اظهار تأسف کرده و قول رسیدگی دادند. مردم هم مطالبات و اعتراضاتی دارند و مسئولان موظفند آن را بشنوند اما اغتشاش و هجمه به نیروی انتظامی با هیچ منطقی سازگار نیست و دست دشمن در این قضایا کاملا آشکار است. 

وی همچنین با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در کشور زیاد است ولی اعتراض یک بحث است و اغتشاش یک بحث دیگر ، تصریح کرد: قوه قضاییه با دقت به این مسائل رسیدگی می کند. در این بین کسانی با تعجیل به میدان آمده و به نیروی انتظامی و اصل نظام هجمه آوردند. برخی خواص باید صبر می کردند تا ابعاد حادثه مشخص می شد. در این اتفاقات عده ای به شهادت رسیدند و مجروح شدند که اصلا قابل قبول نیست. از خباثت های دشمن این است که در اول مهر که دانشجویان آماده شروع سال تحصیلی بودند، فعال شده و شاهد برخی وقایع بودیم. البته با حضور مردم در صحنه جای نگرانی نیست ولی باید جهاد تبیین و اقناع عمومی را داشته باشیم. از دولت و سایر قوا می خواهیم به اعتراضات توجه کنند تا بهانه برای طمع دشمن پیدا نشود. با تلاش مسئولان ما از پیچ های تاریخی عبور کرده، تحریم ها را پت سر می گذاریم و ملت سربلند می شود.

ناآرامی‌ها؛ محور سخنان رؤسای قوا در افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت

در ادامه این مراسم سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان طی سخنانی با تشکر از مقام معظم رهبری برای اعتماد به اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اجرای سیاست های کلی مورد تأکید من به عنوان رییس جمهور  است و معتقدم کشور باید در این مدار بچرخد. قانونگذاران، مجریان و سایر دستگاه ها باید به سیاست های کلی توجه کرده تا این سیاست‌ها اجرا شود و شاخص عملکرد دستگاه ها باشد. ما خود را مقید به اجرای سیاست های کلی نظام می دانیم. ما تاکید داریم برنامه هفتم توسعه مطابق سیاست‌های کلی کشور باشد و آمادگی کامل برای همکاری با مجمع تشخیص مصلحت نظام و بخش نظارت آن داریم.

رئیس دستگاه اجرایی کشور همچنین بیان کرد: امروز رهبری در راس نظام است که سخن او فصل الخطاب بوده و هدایت های حکیمانه ایشان در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه های افسری نیروهای مسلح همه مشکلات را خاتمه داد. همه مسئولان باید تمام تلاش خود را برای افزایش اعتماد و امید به دستگاه های نظام به کار گیرند تا مردم امیدوار و دشمن ناامید شود.

ناآرامی‌ها؛ محور سخنان رؤسای قوا در افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت

همچنین محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی با تاکید بر این که آنچه امروز مشخص است، این است که انقلاب اسلامی و ایران عزیز بیش از هر زمانی با قدرت و قوت می درخشد و باور دارم این قدرت را دشمنان ما بهتر از خود ما درک کرده اند، گفت: امروز انفعال و بازدارندگی را در دشمنان کودک کش، مستکبر و ظالم در برابر انقلاب و نظام شاهدیم. آنها عظمت و قدرت جایگاه نظریه سیاسی امام خمینی (ره)  و جانفشانی ملت را دیده اند. اخیرا تلاش دشمن را در فتنه اخیر دیدیم اما هر روز قدرت نظام افزایش می یابد. امروز دشمن با جنگ شناختی، اقتصادی و تمام ابزاری که دارد به میدان آمده است تا بین امام و امت فاصله ایجاد کند و ضعف نظام در مدیریت را نشان دهد.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: درک و فهم مشترک همه مشکلات را حل نمی کند بلکه باید اولویت های مشترک هم داشته باشیم.  از سویی نیازمندیم که در روش اجرا هم به توافق برسیم تا مدیران امین و قوی بخش اجرا با شجاعت تصمیم بگیرند. شکی ندارم اگر اینگونه حرکت کنیم، می توانیم بر مشکلات فایق آییم مخصوصا در حوزه اقتصادی. باید به گونه ای عمل کنیم که شرمنده مردم نباشیم و رضایت رهبری و مردم را بدست آوریم.

ناآرامی‌ها؛ محور سخنان رؤسای قوا در افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت

در ادامه حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه نیز به حوادث اخیر در کشور بعد از مرگ مهسا امینی اشاره کرد و گفت: این اتفاقات اخیر بسیار تلخ بود اما باید از نکات آموزنده آن استفاده کرد. دشمن از نقطه ضعف‌های ما بهره می برد. باید ضعف‌های خود را برطرف کنیم تا دشمن سوء استفاده نکند.

وی خاطرنشان کرد: این حوادث یک سری مشترکات با حوادث گذشته  و یک سری مولفه های خاص خود را دارد. دشمن کینه توز و شکست خورده بیش از گذشته شیطنت می کند و عصبانی است. هر چقدر توان سخت و نرم دارد به میدان آورده است. دشمن دنبال ایجاد زحمت است ولی کار به جایی نمی برد. البته بعضی ها در داخل خیلی زود قضاوت می کنند و وقتی همه ابعاد موضوع روشن نیست، خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی می کنند.

براساس این گزارش، محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نظارت بر اجرای سیاست های کلی، تنقیح و در صورت نیاز، بازنگری در سیاست های ابلاغ‌شده را از جمله وظایف دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی کرد و گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام، میراث امام راحل و ابزاری است برای رهبری جامعه اسلامی و جهان اسلام. رهبر معظم انقلاب، مجمع تشخیص مصلحت نظام  را مجموعه ای از نخبگان با گرایش های مختلف و با ویژگی بن بست شکنی و پویایی می دانند. نظام با وجود مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچگاه دچار خلاء و بن بست نمی شود.

در مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر روسای قوا، فقهای شورای نگهبان، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دبیرشورای عالی امنیت ملی به عنوان اشخاص حقوقی مجمع، شخصیت های دیگری چون علی لاریجانی، سعید جلیلی، محمد رضا عارف، احمد وحیدی وزیر کشور، حسین مظفر، سید مصطفی میر سلیم، محمدرضا باهنر، محمود احمدی نژاد، غلامرضا مصباحی مقدم، سیدکمال خرازی، پرویز داودی، محسن رضایی، امین حسین رحیمی و... که از اعضای حقیقی مجمع هستند، حضور داشتند.