شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#ترکیه#لیبی#یادداشت تفاهم

در واکنش به امضای تفاهمنامه همکاری با لیبی؛

آنکارا: کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مرزهای خود فراتر نروند

آنکارا: کشورهای عضو اتحادیه اروپا از مرزهای خود فراتر نروند

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که واکنش یونان و اتحادیه اروپا به امضای یادداشت تفاهم همکاری میان ترکیه و لیبی در زمینه هیدروکربن‌ ها ارزشی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «تانژو بیلگیچ» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه امروز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ ای درباره اظهارات سخنگویان یونان و اتحادیه اروپا پیرامون تفاهمنامه امضا شده میان ترکیه و لیبی در زمینه هیدروکربن پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در این خصوص گفت: اظهارات سخنگویان یونان و اتحادیه اروپا درباره تفاهمنامه گسترش همکاری‌ های علمی، فنی، تکنولوژیکی، حقوقی، اداری و تجاری دوجانبه زمینی و دریایی درباره هیدروکربن‌ ها که دیروز میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی امضا شد، برای کشورمان هیچ اهمیتی و ارزشی ندارد.

«تانژو بیلگیچ» اضافه کرد که مخالفت با این قرارداد همکاری میان دو کشور مستقل مغایر حقوق بین‌ المللی و اصول اساسی سازمان ملل متحد است.

وی در ادامه افزود: یونان با تقاضاها درباره حوزه صلاحیت دریایی و اعلام مناطق مجوزی سعی دارد حقوق مشروع ترکیه و لیبی را غصب کند. تلاش‌ ها برای جلوگیری از گسترش روبط ترکیه و لیبی ناکام خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه خاطر نشان کرد: هم اتحادیه اروپا و هم کشورهای عضو این سازمان را دعوت می‌ کنیم از مرزها و اختیارات خود فراتر نروند و طبق حقوق بین‌المللی و اصول سازمان ملل برای حاکمیت و برابری کشورها احترام قائل باشند.

 توافق حفاری برای استخراج نفت و گاز میان ترکیه و دولت وحدت ملی لیبی، که در جریان سفر مولود چاوش اوغلو به لیبی و پس از دیدار وی با نجلاء المنقوش در طرابلس امضا شد، فصل تازه‌ای در مناسبت ترکیه با دولت لیبی به ریاست عبدالحمید الدبیبه است.

پارلمان لیبی که در شرق کشور مستقر است و از دولت فتحی پاشاغا حمایت می‌کند اعتراض خود را به این توافق اعلام کرده است.

از سوی دیگر، عقیله صالح، رئیس پارلمان که چهره نزدیک به مصر دانسته می‌ شود، گفت که هر توافقنامه‌ای که با دولت وحدت ملی بسته شود غیر قابل قبول و غیرقانونی است چون این دولت از دسامبر ۲۰۲۱ فاقد اختیارات و نامشروع است.

او گفت که هر قراردادی باید با دولت مشروعی بسته شود که از رأی اعتماد مجلس برخوردار بوده و ریاست آن را فتحی پاشاغا بر عهده دارد.

از مارس گذشته دو دولت در لیبی بر سر کار هستند که یکی از آنها دولت الدبیبه و دیگری دولت فتحی پاشاغا و مورد حمایت خلیفه حفتراست. تقسیم منابع نفتی و گازی منطقه شرق مدیترانه از موضوعات مورد اختلاف میان کشورهای این منطقه است.