شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#قیمت

پورشه بعد از عرضه اولیه در بورس سورپرایز شد

پورشه بعد از عرضه اولیه در بورس سورپرایز شد

فردای اقتصاد: سهام شرکت پورشه در سومین روز پس از عرضه در بورس فرانکفورت، به زیر قیمت عرضه اولیه خود رسید. به گزارش بلومبرگ، قیمت سهام این سازنده خودروهای اسپرت دوشنبه با کاهش ۱.۸ درصدی به ۸۱ یورو رسید که تقریباً مطابق با افت شاخص «بلو چیپ یورو استوکس ۵۰» بود. به عبارتی می‌توان گفت فشار فروش در بازار سهام اروپا پورشه را نیز همراه خود کرده است.

زمانی که فولکس‌واگن، مالک شرکت پورشه از تصمیم خود برای عرضه اولیه سهام پورشه خبر داد، بسیاری از کارشناسان نسبت به نامناسب بودن زمان این عرضه اولیه به دلیل روند نزولی بازار سهام هشدار می‌دادند. اما فولکس واگن با رقم زدن بزرگترین عرضه اولیه عمومی اروپا در بیش از یک دهه گذشته، مقابل این نظرات ایستاد. حالا به نظر می‌رسد سهام پورشه نیز تسلیم این فشار فروش شده است.

سهام پورشه در ۲۹ سپتامبر با قیمت ۸۲.۵۰ یورو - بالاترین قیمت مورد نظر فولکس واگن - عرضه اولیه شد. این بزرگترین عرضه اولیه سهام اروپا از سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود یعنی از زمانی که شرکت معدنیGlencore  تقریباً ۱۰ میلیارد دلار در عرضه اولیه خود جمع‌آوری کرد.

ورود پورشه به بورس تقریبا ۹.۴ میلیارد یورو (۹.۲ میلیارد دلار) درآمد برای فولکس‌واگن به‌دست آورد. این عرضه اولیه در بحبوحه بحران انرژی اروپا و نگرانی‌ها مبنی بر اینکه بانک‌های مرکزی جهانی مجبور به ادامه افزایش نرخ‌های بهره برای مهار تورم روزافزون این منطقه خواهند بود، اتفاق افتاد. رشد نرخ‌ها موجب نزولی شدن سهام شده است.

الیور بلوم، مدیر اجرایی فولکس‌واگن و پورشه، گفته است که تصمیم دارند با نشان دادن انعطاف‌پذیری پورشه در همانند بحران‌های اخیر از جمله همه‌گیری  کرونا و به دنبال آن، بحران کمبود نیمه‌رسانا، سرمایه‌گذاران را جذب خود کنند. بلوم هفته گذشته زمانی که پورشه هنوز وارد بورس فرانکفورت نشده بود به تلویزیون بلومبرگ گفت: «ما در سال‌های گذشته پروفایل مالی بسیار قوی‌ای نشان داده‌ایم. سرمایه‌گذاران دوست دارند در مشاغل پایدار سرمایه‌گذاری کنند».

پورشه بعد از عرضه اولیه در بورس سورپرایز شد
قیمت سهام پورشه به زیر قیمت عرضه اولیه (که با خط‌چین قرمز مشخص شده است) رسید / بلومبرگ