شهر خبر

پیش بینی قیمت خودرو ؛‌ این روزها خودرو بخریم؟ | جدیدترین قیمت پراید،‌ سمند،‌ کوییک،‌ دنا و انواع پ‍ژو | شرط تاثیر واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی

دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰

در گفتگو با همشهری آنلاین مطرح شد:

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: بازار خودرو اکنون بازاری با کمترین میزان معامله است. همه خریداران دست نگه داشته اند تا بلکه قیمت ها کاهشی شود یا با بحث واردات خودرو دستخوش تغییراتی شود.

بازار خودرو

همشهری آنلاین - نجمه احمدبیگی: در هفته‌های گذشته بازار دلار با نوسانات قیمتی زیادی همراه شد. نرخ دلار در مدت ۱۰ روز، دو هزار تومان گران شد و به کانال ۳۳ هزار تومان وارد شد. بنابراین وضعیت بازار خودرو این روزها تحت تاثیر  نوسانات قیمت دلار، مذاکرات برجام و همین طور بحث واردات خودرو است. بازاری که با کوچکترین تلنگری از سوی این عوامل بلافاصله آشفته خواهد شد. تا همین هفته های هفته قبل که دلار به کانال ۲۸ هزار تومان نزدیک شده بود شاهد کاهش قیمت حداقل ۲ تا ۱۰ میلیونی قیمت برخی خودروها در بازار بودیم و همین که دلار مجددا روند افزایشی را در پیش گرفت، باز هم قیمت‌ها دستخوش تغییرات شدند.

برخی کارشناسان بازار خودرو پیش بینی می‌کنند که نوسانات قیمتی در بازار دلار سبب افزایشی شدن قیمت ها در بازار خودرو خواهد شد. همانطور که امروز خودروهایی چون تیبا هاچ‌بک‌ پلاس چهار میلیون تومان نسبت به روز گذشته افزایش داشت و هم‌اکنون در محدوده ۲۰۹ میلیون تومان قیمت دارد. پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ هم دو میلیون تومان افزایش داشت و اکنون در قیمت ۳۰۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

سعید موتمنی در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین در این باره گفت: اکنون در بازار خودرو هیچ جنب و جوشی دیده نمی شود. می توان گفت بازار به خواب رفته از طرفی قدرت خرید مردم کاهش یافته و همین طور روشن نشدن جزئیات واردات خودرو و به نتیجه نرسیدن موضوع برجام سبب شده مشتریان همیشگی بازار، منتظر روشن شدن این موضوعات به ویژه واردات خودرو باشند. اما در روزهای اخیر که قیمت دلار در بازار آزاد در حال افزایش است احتمال این وجود دارد که خودرو در بازار گران تر شود.

وی  با اشاره به بحث واردات خودرو ادامه داد: واردات خودرو هنوز جزئیات مشخصی ندارد هیچ کس نمی داند خودروهای وارداتی با چه شرایطی وارد بازار خواهند شد و اینکه با ورود آنها به بازار سرنوشت قیمت خودروهای داخلی چقدر تغییر می کند هنوز مشخص نیست. ما نمی دانیم خودروهای خارجی با چه قیمتی در نهایت به دست خریدار خواهد رسید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: اگر ورود خودروها به کشور با تعرفه‌ پایین اتفاق بیفتد در این صورت به نفع بازار و مصرف‌کنندگان خواهد بود.

وی بیان کرد: برخی کارشناسان معتقدند اگر خودرو با تعرفه صفر وارد شود قطعا روی کاهش قیمت ها تاثیر گذار خواهد بود و قیمت ها تا حدودی شکسته خواهد شد. دولت اگر تصمیم بگیرد خودرو اقتصادی وارد کند در این صورت واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی اثر گذار است. به عنوان مثال اگر خودروی ۱۰ هزار دلاری را با هزینه تمام شده ۱۳ هزار دلاری و دلار ۳۰ هزار تومانی در بازار بفروشیم قیمت ۳۹۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی آن می تواند تاثیر بسزایی در کاهش قیمت خودروهای داخلی داشته باشد.

موتمنی  در خصوص مطرح شدن واردات خودرو با تعرفه صفر از سوی برخی کارشناسان در مقطع فعلی، تصریح‌کرد: حتی مطرح شدن این موضوع می‌تواند همین امروز قیمت‌ها را تا اندازه زیادی بشکند.  اما در شرایط فعلی نمی توان اظهار نظری در مورد کاهش یا افزایش قیمت ها داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که علت اختلاف قیمت خودرو کارخانه با بازار چه عاملی است، گفت: دلیل عمده می تواند این موضوع باشد که خودرو به اندازه نیازوارد بازار نمی شود و جوابگوی تقاضا نیست همین محدودیت تولید باعث شده فاصله قیمتی بسیاری را بین کارخانه تا بازار شاهد باشیم. اگر نیاز بازار سنجیده شود و خودرو به اندازه لازم تولید شود این کالا جایگاه مصرفی پیدا می کند.

موتمنی در پاسخ به این سئوال که اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟ گفت: اگر با این دید که خودرو یک کالای مصرفی است و برای مصرف روزمره قرار است مورد استفاده قرار گیرد خیلی تفاوتی ندارد و در هر شرایط که احساس نیاز داشته باشیم خودرو را خریداری می کنیم. اما اگر بخواهیم با دید سرمایه گذاری و سوددهی آن را بخریم شرایط فرق دارد و مواردی چون نرخ دلار و  بحث واردات در آن نقش دارد و سرمایه گذار هم  صبر می کند تا در یک شرایط مناسب تری اقدام به خرید کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به خریداران خودرو توصیه کرد و گفت: مردم توجه داشته باشند که برای خرید خودرو حتما به واحدهای صنفی معتبر که دارای پروانه کسب هستند مراجعه کنند در این صورت اگر مشکلی هم به وجود بیاید قابل حل است اما اگر به فروشندگان غیر مجاز مراجعه شود یا فریب تبلیغات فضای مجازی را بخورند که با چند میلیون ارزان تر خودرویی را بخرند قطعا ضرر می‌کنند و سرمایه خود را از دست می دهند.