شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مذاکرات وین

پشت پرده توقف مذاکرات وین چیست؟

بعید است که قبل از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، هیچ توافقی با ایران حاصل شود، اما یک دیپلمات اروپایی گفته آن‌ها امیدوارند قبل از نشست شورای حکام در نوامبر، گشایش‌هایی حاصل شود.

پشت پرده توقف مذاکرات وین چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبرهایی رسیده که گفته شده ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته بررسی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در گذشته را متوقف کند. به گفته یک دیپلمات اروپایی، توافق هسته‌ای فقط یک مانع دارد، اما این مانع بزرگی است. باراک راوید در یادداشتی در نشریه آمریکایی اکسیوس درباره همین موضوع نوشته پشت پرده چیست؟ رئیس جمهور ایران ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر نیاز به تضمین از سوی آمریکا برای عدم خروج مجدد از توافق تاکید کرد. اما به گفته یک دیپلمات ارشد اروپایی، پیام‌های خصوصی که در حاشیه نشست رد و بدل شده نشان می‌دهد تنها درخواست ایران معطوف به بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است. این مساله به تایید یک مقام ارشد آمریکایی که درجریان جزییات دیدار مکرون و ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مجمع عمومی بوده، رسیده است.

مقام اروپایی گفته ایرانی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا می‌تواند به راحتی به آژانس بگوید مشکل را کنار بگذارد، اما رافائل گروسی مدیرکل آژانس و دولت بایدن معتقدند مساله باید قبل از توقف بازرسی‌های آزانس حل و فصل شود.

یک پشت صحنه دیگر هم وجود دارد؛ به گفته یک دیپلمات اروپایی، نیمه شب ۱۵ آگوست توافقی حاصل شده بود و فقط بعضی مسائل فنی باقی مانده بود، اما زمانی که ایران و آمریکا سعی داشتند این مسائل را با همکاری نزدیک حل و فصل کنند، ایرانی‌ها برای اولین بار مساله بسته شدن پرونده بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک پیش فرض را پیش کشیدند.

این دیپلمات اروپایی گفته اتفاقی در تهران رخ داد. شاید بالاترین مقامات ایران تصمیم گرفتند که بدون بسته شدن پرونده آژانس تن به توافق ندهند. به گزارش رویداد۲۴ در پاسخ به فضای موجود، ایرانی‌ها ادعای اسرائیل در مورد وجود ذرات اورانیوم را رد کرده و گفته آمریکا و اروپا باید مساله را به صورت سیاسی حل و فصل کنند.

یک دیپلمات اروپایی گفته تا زمانی که ایرانی‌ها فکر کنند کافیست آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تلفن را بردارد و به گروسی بگوید مساله را رها کن؛ ما به توافقی با ایران نخواهیم رسید. دیپلمات‌های اروپایی بار‌ها به ایران توضیح داده‌اند که این پرونده اینجور کار نمی‌کند. برای مثال هیچ فشار سیاسی نتوانست مانع از اعلام گزارش‌های نقض حقوق بشر توسط سازمان ملل در مورد شین جیانگ چین شود.

هیاتی از ایران به ریاست محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه عازم وین شد تا با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی دیدار کند. گروسی در این دیدار بر روشن‌سازی مساله کنونی با ایران در ارتباط با بررسی‌های آژانس تاکید کرد و در توییتر خود نوشت کار‌های زیادی پیش روی ماست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با رسانه المانیتور که روز یکشنبه هفته گذشته منتشر شد اعلام کرد ایران آماده پاسخگویی به سوالات آژانس در خصوص ادعا‌های مطرح شده علیه ایران است.

بعید است که قبل از انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، هیچ توافقی با ایران حاصل شود، اما یک دیپلمات اروپایی گفته آن‌ها امیدوارند قبل از نشست شورای حکام در نوامبر، گشایش‌هایی حاصل شود. با این حال ایرانی‌ها هیچ عجله‌ای ندارند و مطلقا اهمیتی به این ددلاین‌های قدرت‌های غربی نمی‌دهند.