شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران
نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 11 مهر

خط لوله دوم صادرات گاز ایران به شوروی احداث می‌شود

کدخبر: 524993
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
خط لوله دوم صادرات گاز ایران به شوروی احداث می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 مهر 1352؛ خط لوله دوم صادرات گاز ایران به شوروی احداث می‌شود

هیاتی برای مذاکره پیرامون خط دوم گاز و ارسال گاز ایران از راه شوروی به آلمان غربی به ریاست دکتر مصدقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز شنبه به شوروی سفر خواهد کرد.

مذاکره پیرامون احداث لوله دوم گاز از چند سال قبل شروع شد، اما ایران به دلایل مختلفی حاضر نبود این لوله را با شرایطی که در آن روزها توسط شوروی‌ها اعلام شده بود، احداث کند.

ایران در مورد لوله دوم نظرات مثبتی دارد و به نظر کارشناسان احداث آن از نظر رشد صنعتی ضروری است. به همین جهت دولت احداث این خط را امری قطعی تلقی می‌کند، اما مسیر آن موکول به روشن شدن وضع صادراتی این خط نموده است. اگر صادرات گاز به خارج راه ترکیه انتخاب شود، مسیر خط لوله با مسیر خطی که صادرات به شوروی را هدف قرار می‌دهد، فرق خواهد داشت.

مذاکرات قبلی با شوروی نتایج مثبت به‌دست نداد، به همین جهت ایران به‌دنبال طرح عظیم صدور میلیاردها مترمکعب گاز به اروپا از راه ترکیه افتاد.

این خط که می‌تواند تعداد زیادی از کشورهای اروپای شرقی و غربی را تغذیه کند، خط ایده‌آل تلقی شد.

طرح دیگری که از یک سال قبل بین ایران و شوروی مورد مذاکره بود، احداث خط جدید و صدور گاز ایران به شوروی در مقابل تحویل گاز از شوروی در حد سرحد آلمان غربی بود.

این طرح با همه منافع متقابلی که برای دو کشور داشت، معهذا شوروی در بدو امر چندان علاقه‌ای نشان نداد در سفر اخیر آقای هویدا، نخست وزیر ایران به شوروی مساله روشن‌تری مطرح گردید و قرار شد که اصل موضوع توسط کارشناسان طرفین تعقیب شود.

کلیات طرح این است که ایران با یک خط جدید که به احتمال نزدیک‌ به یقین در کنار خط شاه لوله خواهد بود، گاز اضافی منطقه آغاجاری و مارون و احتمالا اهواز را به شوروی صادر می‌کند.

ظرفیت این خط وقتی تعیین می‌شود که شوروی معلوم سازد از غرب کشور خود چه مقدار گاز در آلمان غربی به ایران تحویل می‌دهد.

این مقدار هر چه باشد به اضافه احتیاجات آینده ایران در همین شهرها و مناطق صنعتی کنار همین خط، ظرفیت خط دوم شاه لوله خواهد بود.

شوروی در آذربایجان و گرجستان و ایالات هم‌مرز ایران احتیاج به گاز و مواد سوختنی فراوان دارد، اما  در این منطقه این مواد وجود ندارد. منابع مهم گاز شوروی در غرب و شرق این کشور قرار دارد. آوردن گاز از شرق سیبری به این مناطق نه ممکن و نه عاقلانه است. 

در مذاکرات آقای مصدقی با مقامات شوروی مسائل مختلف ازجمله قیمت گاز و سهم شوروی در این نقل و انتقالات و چندین مساله بغرنج دیگر باید روشن گردد.

محافل نفتی معتقدند این طرح به علت منافع متقابل به نیمه مثبت خواهد رسید و طرح خط دوم لوله گاز در آینده نزدیک به اجرا درخواهد آمد.

11 مهر 1362؛ برنج شمال در حاشیه کویر کشت شد

در حاشیه کویر ایران، برنج کاشته‌اند یا درواقع، برنج شمال را به حاشیه کویر برده و کاشته و محصول نسبتا خوبی هم برداشت کرده‌اند. این خبر شاید در برخورد اول چندان مهم به نظر نیاید، ولی با اندک تعمقی در مساله و با توجه به اینکه اول هر سال مقادیر معتنابهی ارز برای خرید برنج موردنیاز کشور به خارج می‌رود و ثانیا کویر ایران هم بکر و دست‌نخورده و بسیار وسیع است،‌ آدم به این فکر می‌افتد که آیا واقعا می‌شود کویر بی‌حاصل ایران را به زیر کشت برنج برد؟

خبرنگاری که به محل رفته و در مراسم دروی محصول برنج حاشیه کویر شرکت کرده و با مبتکران این طرح به گفت‌و‌گو نشسته، معتقد است که طرح لااقل تا آنجا که او دیده، تجربه‌ای موفق بوده و حالا بر صاحب‌نظران ازجمله استادان و دانشجویان دانشکده‌های کشاورزی در سراسر کشور  و مسوولان وزارت کشاورزی است که در این باره تحقیق بیشتری بکنند و در صورت مثبت بودن پاسخ، برای کشت برنج در سراسر کویر برنامه‌ریزی کنند.

محلی که برنج شمال در آن کشت شده و محصول داده، امیرآباد نام دارد و از توابع شهر دامغان است.

دو روستایی که مستقلا به این تجربه موفق دست زده‌اند، از نتیجه کارشان کاملا راضی هستند و در مورد گسترش کار در سطحی وسیع‌تر، فقط توجه به کمک مسوولان در امر آبیاری، کود، سم، بذر و وسایل کار، ضروری می‌دانند و آموزش برنج‌کاری به جوانان روستایی را در پاسخ این سوال که آیا به‌راستی می‌شود برنج شمال را در حاشیه کویر کاشت؟ روستاییان برنج‌کار در حاشیه کویر قاطعانه می‌گویند:

- بله، می‌شود، ما کاشتیم و شد!

11 مهر 1372؛ سرانه تولید ناخالص ملی ایران با 2170 دلار یکی از بالاترین ارقام در خاورمیانه

محسن نوربخش، معاون رئیس‌جمهوری در امور اقتصادی در اجلاس بانک جهانی در واشنگتن اظهار کرد: ایران قصد دارد در اقتصاد منطقه خاورمیانه نقش مهمی ایفا کند و گسترش همکاری میان کشورهای این منطقه را ترغیب می‌کند.

دکتر نوربخش خاطرنشان کرد: رقابت ویرانگر برای افزایش هزینه‌های نظامی باید جای خود را به گسترش همکاری اقتصادی منطقه‌ای بدهد.

نوربخش اظهار تاسف کرد که نهادهای بین‌المللی برای جبران صدماتی که بر اثر جنگ به ایران وارد شده است، تلاش کافی نمی‌کنند.

وی افزود: رشد اقتصادی ایران که باید بر توانایی خود متکی باشد در چهار سال گذشته به‌طور متوسط سالانه 8 درصد بود.

ارزش تولید ناخالص ملی سرانه ایران که 57 میلیون نفر جمعیت دارد، 2170 دلار است که این یکی از بالاترین ارقام تولید ناخالص ملی سرانه در منطقه به‌شمار می‌رود.