شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#ونزوئلا

تبادل زندانی بین ونزوئلا و آمریکا

تبادل زندانی بین ونزوئلا و آمریکا

دولت های آمریکا و ونزوئلا چند زندانی را با یکدیگر تبادل کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دولت ونزوئلا 7 زندانی آمریکایی دستگیر شده در این کشور، را در ازای آزادی 2 شهروند دستگیر شده خود در آمریکا، آزاد کرد.

براساس این گزارش، این دو شهروند ونزوئلایی، از بستگان بسیار نزدیک همسر نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور هستند که در سال 2015، به جرم قاچاق مواد مخدر در هائیتی دستگیر و بلافاصله برای محاکمه به نیویورک برده شدند.

در میان 7 زندانی آمریکایی آزادشده توسط ونزوئلا، 5 پیمانکار نفتی هستند که حدود 5 سال پیش در سال 2017 در ونزوئلا دستگیر شده بودند. آنها برای شرکت در نشستی در یک شرکت نفتی به ونزوئلا رفته بودند که ناگهان ماموران سرویس مخفی امنیتی ونزوئلا هجوم آورده و آنها را دستگیر کردند. یکی از دو زندانی آمریکایی دیگر نیز در سال2020 با اتهامات تسلیحاتی و آمریکایی دیگر نیز در ماه ژانویه سال جاری دستگیر شده بود.  

دولت بایدن برای انجام اقدامات بیشتر به منظور آزادسازی این افراد، تحت فشار زیادی قرار داشت.

تبادل این زندانیان در راستای حسن نیت مادورو به عنوان رهبری سوسیالیست صورت گرفته است.

این بزرگترین تبادل زندانی است که توسط دولت بایدن و پس از ماه ها گفتگوی دیپلماتیک بین سران عالی رتبه دو کشور انجام شده و دستکم 4 زندانی آمریکایی دیگر نیز همچنان در ونزوئلا دستگیر هستند که دو نفر آنها در تلاش برای براندازی حکومت مادورو در سال 2019 دستگیر شده بودند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این باره گفت: ما امروز شاهد آن هستیم که گروهی از شهروندان آمریکایی که به اشتباه و ناحق در ونزوئلا دستگیر شده بودند، پس از سال ها به آغوش خانوده هایشان بازگشتند.

وی افزود: ما تمام تلاش خود را برای آزادکردن 4 زندانی دیگر آمریکایی انجام خواهیم داد.

این در حالی است که بیشتر تمرکز آمریکا بر آزادی یک ستاره بسکتبال ان بی ای و یک آمریکایی دیگر است که در روسیه دستگیر شده اند.   

حدود 3 ماه پیش یک هیات نمایندگی از آمریکا برای گفتگو درباره بهبود روابط با ونزوئلا، وارد این کشور شد.

رئیس مجمع ملی ونزوئلا در این باره گفت: این هیات نمایندگی برای استمرار ارتباطات و مناسبات و روابط دو جانبه بین واشنگتن و کاراکاس ، تمرکز و گفتگو خواهند کرد.

در پی ازسرگیری روابط دو جانبه بین این دو کشور از 5 ماه مارس سال جاری، خوان گونزالز مشاور ارشد حوزه آمریکای لاتین جو بایدن، برای بهبود روابط دو جانبه به کاراکاس سفر کرد و در پی این سفر، دو زندانی آمریکایی که در ونزوئلا در زندان به سر می بردند، آزاد شدند.

دولت آمریکا هم پس از آزادی این دو زندانی، برخی از تحریم های اعمال شده بر این کشور از دوران ترامپ را برداشته و قرارداد شرکت های نفت و گاز را برای ادامه فعالیت خود در ونزوئلا، تمدید کرد.

این گفتگوها در حالی برگزار می شود که بحران افزایش بهای سوخت در آمریکا تبدیل به چالشی بزرگ در سراسر این کشور شده و جنگ اوکراین نیز باعث شده آمریکا به دنبال نزدیک شدن به دیگر غول نفتی منطقه یعنی ونزوئلا باشد.

آمریکا و ونزوئلا در سال 2019 و پس از انتخاب مجدد مادورو به سمت ریاست جمهوری و جعلی خواندن این نتیجه از سوی آمریکا و رهبران مخالفان دولت ونزوئلا، روابط دو جانبه خود را قطع کرده بودند.

دولت آمریکا در آن زمان «خوآن گوآیدو» رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت شناخته بود و تحریم هایی را نیز بر کاراکاس وضع کرد.

انتهای پیام/