شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات#خودروسازان

مالیات نقل و انتقال خودروی صفر با کیست؟

مالیات نقل و انتقال خودروی صفر با کیست؟

داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی به حسین فرهیدزاده، سرپرست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای اظهار کرده است: بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، پرداخت اولین مالیات نقل و انتقال خودرو، بر عهده کارخانجات سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی و یا واردکنندگان ( نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی ) است.

کارخانجات سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته داخلی و واردکنندگان خودرو مکلفند بدون درج در صورتحساب فروش، مالیات یاد شده را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور مقرر می‌کند، پرداخت کنند.

مالیات نقل و انتقال خودروی صفر با کیست؟

فعالیت سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

گفتنی است، پیش‌تر علی محمدی رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور انتظامی‌ کشور در حاشیه رونمایی از سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو اظهار کرده بود، سامانه کنترل پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو براساس ماده ۲۹ قانون با توجه به تکلیف پلیس راهور به منظور تحقق این کنترل طراحی و اجرا شده که از چند ماه قبل با همکاری سازمان امور مالیاتی انجام می‌شد.

وی گفته بود، با رونمایی از این سامانه کنترل به صورت سیستمی انجام شده و دخل و تصرفی انسانی در این زمینه نخواهد بود.

محمدی با اشاره به دریافت نرخ مالیاتی از شهروندان برای نقل و انتقال خودرو، اعلام کرده بود، این مبلغ توسط سازمان امور مالیاتی تعیین و اعلام و پرداخت از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرده بود، شهروندان قبل از نوبت‌گیری برای تعویض پلاک ابتدا با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات اقدام کرده و سپس در سامانه نوبت دهی نوبت رزرو کرده و در ادامه نسبت به تعویض پلاک اقدام می کنند. 

وی با بیان اینکه مبلغ مالیات قبل از این توسط دفاتر اسناد رسمی دریافت می شد، گفته بود، هزینه شهروندان با این سامانه بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

محمدی خاطرنشان کرده بود، کنترل سیستمی برای پرداخت این مالیات آغاز شده؛ اما باید گفت که این مالیات ارتباطی با پلیس راهور نداشته و درآمدی هم برای پلیس محسوب نشده چراکه تمام مبالغ به خزانه دولت واریز خواهد شد.

منبع: ایسنا-فارس