انفجار صدها کیلو مواد منفجره؛ عامل نشت گاز از نورد استریم

تحقیقات به تدریج نقاط تاریک حادثه روز دوشنبه در خط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا را که با نام نور استریم شناخته می شود، روشن می‌کند. این حادثه ۴ مورد نشتی در این خط لوله در دریای بالتیک به وجود آورد.

سوئد و دانمارک دیروز (جمعه) در گزارش رسمی‌ که به سازمان ملل تقدیم شد، عامل تخریب را انفجار صدها کیلو تی‌ان‌تی در زیر دریا اعلام کردند. همانطور که مسکو و غرب پیش‌بینی می‌کردند، این انفجارها نتیجه یک «اقدام عمدی» معرفی شد.

این دو کشور اسکاندیناوی در بیانیه ای به شورای امنیت که به درخواست روسیه تشکیل جلسه داد، اعلام کردند: شدت انفجارها به ترتیب ۲.۳ و ۲.۱ در مقیاس ریشتر اندازه گیری شده است که احتمالاً معادل یک بمب انفجاری صدها کیلویی است.

سوئد و دانمارک در نامه خود خطاب به دبیر کل سازمان ملل بدون اشاره به مسئول احتمالی این حادثه می نویسند: «همه اطلاعات موجود نشان می دهد که این انفجارها نتیجه یک اقدام عمدی است.

به گزارش روزنامه وال استریت، در جریان نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که عصر چهارشنبه برگزار شد، مسئولان دانمارکی اعلام کرده بودند که خط لوله نورد استریم هدف دو انفجار قرار گرفته که در هر کدام حدود ۵۰۰ کیلو تی‌ان‌تی منفجر شده است.

موسسه لرزه‌شناسی نروژ «نورسار» با تخصص تشخیص زلزله و انفجارهای هسته ای، میزان تی‌ان‌تی بکار رفته در انفجارها را ۷۰۰ کیلوگرم تخمین زده بود.

شبکه خبری «ت.اف. ا» فرانسه در این باره گزارش داد: عامل این انفجارها مشخص نیست اما واشنگتن و مسکو در بحبوحه جنگ اوکراین و تنش‌های فزاینده بین روسیه و غرب، داشتن هرگونه مسئولیت در این ماجرا را رد می‌کنند.

کارشناسان از عبارت «خرابکاری» برای تخریب خط لوله نورد استریم استفاده می کنند و معتقدند که این عملیات پیچیده بوده و ارتش یک کشور امکان انجام آن را داشته است. با اینحال شیوه صورت گرفتن این اقدام هنوز مشخص نیست اما گفته می‌شود چنین عملیاتی باید در عمق ۷۰ متری دریا صورت گرفته باشد.

انفجار صدها کیلو مواد منفجره؛ عامل نشت گاز از نورد استریم

یک مقام ارشد نظامی فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفت: دسترسی به این عمق با زیردریایی های کوچک کاملا ممکن است اما گزینه اعزام شناگران رزمی برای شلیک یا مین متحرک یا پهپاد زیر آب نیز شیوه‌های احتمالی دیگریست.

او فرضیه اژدر (سلاح انفجاری پرتابی که از دریا و در درون آب پرتاب می‌شود) که بیشتر برای یک هدف متحرک مفید است را کمتر قابل قبول می داند.

با این حال نشریه واشنگتن پست گزارش می دهد که شناسایی سلاح یا سلاح های مورد استفاده به شواهد بیشتری چون داده های حسگرها و همچنین شواهد فیزیکی مانند بقایای مهمات نیاز دارد.

کنسرسیوم Nord Stream AG که خطوط لوله گاز را اداره می کند، عصر پنجشنبه در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد می تواند «به محض دریافت مجوزهای رسمی لازم، ارزیابی آسیب وارده به خط لوله گاز را آغاز کند» و این امر زمانی محقق می‌شود که فشار در خط لوله گاز تثبیت و نشت گاز متوقف شود.

بر پایه سند دانمارکی-سوئدی، دو نشتی در خط لوله گاز نورد استریم ۱ باید روز یکشنبه متوقف شود، اما تاریخ پایان نشت در نورد استریم ۲ نامشخص است.

به گزارش یورو نیوز، مسکو که از طریق خط لوله نورد استریم تجارت «نصفه‌نیمه» انرژی با اتحادیه اروپا را ادامه می‌دهد در تازه‌ترین واکنش خود این حادثه را «خرابکاری» در خط انتقال گاز روسیه به اروپا توصیف و آن‌را «تروریسم دولتی» خوانده و خواستار تحقیقات جدی بین‌المللی در این باره شده است.

اتحادیه اروپا هم همداستان با روسیه گفته بر این اعتقاد است که «خرابکاری» دلیل این حادثه بوده هر چند از متهم کردن کشوری خاص حذر کرده است. فاتیح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی بدون نام بردن از فرد یا کشوری خاص گفت «پرواضح» است که چه کسی پشت این ماجراست.