شهرخبر

بازیگر یوسف پیامبر از رسم و رسوم زادگاهش می‌گوید

بازیگر یوسف پیامبر از رسم و رسوم زادگاهش می‌گوید

کورش زارعی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با حضور در برنامه «نشان ارادت» درباره‌ی ارادت خود به امام حسین (ع) سخن گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ کورش زارعی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در برنامه «نشان ارادت» می‌‌گوید شیوه‌ی عزاداری‌های جنوب و هرمزگان و بوشهر خیلی متفاوت با جاهای دیگر است و تعزیه‌ها و عزاداری‌ها و نوحه‌ها که براساس ملودی‌های موسیقی آن منطقه است، بسیار متفاوت است. زارعی همچنین اضافه می‌کند عزاداری ما مثل بوشهری‌ها به شکل دایره است و سینه‌زنی معروف جنوبی‌ها به شکلی است که در این دایره پیراهن‌هایشان را در می‌آورند. در ادامه بخشی از صحبت‌های او را می‌خوانید.

کوروش زارعی در ابتدای برنامه درباره‌ی اولین مواجهه‌ خود با امام حسین (ع) گفت: اولین مواجهه‌ من با امام حسین (ع) به وسیله‌ پدرم بود، به دلیل اینکه خیلی وقت‌ها همدم و همراه پدرم بودم. ضمن اینکه مادربزرگ من، متولی یک آستانه‌ مقدس به نام حضرت عباس (ع) بود. یعنی مدیریت آن آستانه در اختیار مادربزرگم بود. در ایام محرم آن‌جا یک مجلس عزاداری بزرگ راه‌اندازی می‌کردند و خیلی شب‌ها من آن‌جا بودم. به طور کلی من به کمک پدر و مادربزرگم، عزاداری امام‌حسین (ع) را تجربه کردم و با ایشان آشنا شدم.

عزاداری متفاوت جنوبی‌ها

بازیگر سریال «یوسف پیامبر» درمورد شیوه‌ عزاداری در شهر زادگاه‌اش (هرمزگان) توضیح داد: شیوه‌ی عزاداری‌های جنوب و هرمزگان و بوشهر خیلی متفاوت با جاهای دیگر است. تعزیه‌ها و عزاداری‌های آن‌جا و همچنین نوحه‌ها که براساس ملودی‌های موسیقی آن منطقه است، بسیار متفاوت است. عزاداری ما مثل بوشهری‌ها به شکل دایره است و سینه‌زنی معروف جنوبی‌ها به شکلی است که در این دایره پیرهن‌هایشان را درمی‌آورند. همچنین چاوش‌خوانی‌هایی داریم که مخصوص ایام محرم است و همه‌ مردم میناب در روز عاشورا آن‌جا جمع می‌شوند و یک کار نمایشی انجام می‌دهند.

این هنرمند همچنین درباره‌ نوحه‌هایی که به یاد دارد، گفت: من هنوز با خاطرات زمان کودکی، آواها، نوحه‌ها و شکل آیینی عزاداری هرمزگان و شهر میناب زندگی می‌کنم. رضا صادقی هم که اهل میناب است، هر از گاهی آهنگ‌هایی که خوانده را گوش می‌دهم و به روزهای قدیم می‌روم.

اجرای تعزیه در همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین

او در انتهای برنامه درمورد اینکه با کدام یک از اهل بیت بیشتر صمیمی است، توضیح داد: من امام حسینی هستم و از همان دوران نوجوانی آرزو داشتم که خادم امام حسین (ع) باشم. زمانی که به مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری آمدم، یک جریانی را راه‌اندازی کردیم به اسم همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین که تحت عنوان روایت راهیان بود. هر سال هم ۱۵۰ نفر از هنرمندان برجسته‌ی تئاتر آیینی را به نجف و کربلا می‌بریم. همچنین در کربلا تعزیه اجرا می‌کنیم و عراقی‌ها تماشاگر ثابت ما هستند و بعضی از تعزیه‌هایمان هم ۲۰۰۰ تماشاگر دارد.

پایان پیام/