شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#انرژی#جایگزین#بانک#منابع

بانک جهانی درصدد پیش بینی جایگزین انرژی روسیه برآمد

به گفته بانک جهانی، افزایش منابع انرژی جایگزین، خطر رکود تورمی را با وجود رکود جهانی افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا به نقل از راشاتودی، رئیس بانک جهانی هشدار داد علی رغم تلاش‌های شتاب‌زده کشورهای غربی برای دور کردن اقتصادهای خود از نفت و گاز روسیه، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا جایگزینی برای آن ها یافت شود. روز پنجشنبه دیوید مالپاس در کنفرانسی در دانشگاه استنفورد گفت: بر اساس سیاست‌های کنونی، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا تولید انرژی جهانی از روسیه دور شود و خطر رکود تورمی طولانی‌تر شود.

 

 اتحادیه اروپا متعهد شده که گاز طبیعی روسیه را کنار بگذارد و واردات نفت را به عنوان بخشی از تحریم‌های مسکو به دلیل بحران اوکراین کاهش دهد. این اقدام با هدف آسیب اقتصاد روسیه، در عوض باعث افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و سوخت شده است. اظهارات رئیس بانک جهانی در بحران انرژی جهانی، با افزایش شدید قیمت مواد غذایی و کود و افزایش نرخ بهره و درست در زمانی که اقتصادهای نوظهور با کاهش ارزش پول و خروج سرمایه مواجه هستند، بیان می شود. مالپاس خاطرنشان کرد که این شوک به توسعه ضربه زده و به مشکلاتی مانند دوام بدهی و محدودیت بودجه مالی به دنبال همه‌گیری افزوده است.

 

 مالپاس ازاینکه با تأثیر کاهش عرضه انرژی در اتحادیه اروپا، همپوشانی این بحران‌ ها می‌تواند فاجعه‌بار باشد، اظهار نگرانی کرد. وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها به دلیل محدودیت و گرانی گاز طبیعی مجبور به احیای نیروگاه های زغال سنگ شده اند و برنامه های خود را برای حذف تدریجی سوخت های سابق متوقف می کنند. نیروگاه‌های زغال‌سنگ تعطیلی خود را در سراسر جهان به تعویق می‌اندازند و سرعت استخراج زغال‌سنگ.افزایش یافته است.  به گفته بانک جهانی، این بحران های متقابل خطر حادی برای کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده و خطر رکود جهانی را افزایش می دهد.