شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#میلیارد دلار

هدر رفت سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار مواد غذایی در عربستان

هدر رفت سالانه بیش از 10 میلیارد دلار مواد غذایی در عربستان

یک نهاد سعودی اعلام کرد که تلفات و ضایعات مواد غذایی در عربستان سالانه از ۱۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان دولتی غلات عربستان سعودی اعلام کرد که ارزش ضایعات مواد غذایی در این کشور سالانه از 40 میلیارد ریال (10.6 میلیارد دلار) فراتر رفته ، درحالی که ضایعات مواد غذایی سالانه به میزان 33.1 درصد رسیده است.

عربستان سعودی مدعی است که ابتکارات متعددی را برای حفظ و استفاده مناسب از منابع طبیعی خود از جمله برنامه ملی کاهش تلفات و ضایعات مواد غذایی آغاز کرده است.

به گزارش الخلیج اونلاین، این نهاد دولتی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمپین آگاهی‌سازی گسترده‌ای را راه‌اندازی کرده که به افزایش آگاهی در ترویج شیوه‌های مصرف صحیح و ایجاد انگیزه برای اتخاذ راه حل‌هایی با هدف کاهش ضایعات مواد غذایی، کمک می‌کند.

بر اساس گزارش این نهاد سعودی، زمان برگزاری این کمپین مصادف با روز جهانی آگاهی از اتلاف و ضایعات مواد غذایی است .

بر اساس گزارش شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» ضایعات مواد غذایی در عربستان سالانه به 13 میلیارد و 300 میلیون دلار می‌رسد.

این رقم بیش از مجموع تولید ناخالص داخلی سومالی، جیبوتی و موریتانی است، در حالی که سهم هر فرد حدود 250 کیلوگرم ضایعات مواد غذایی است.

اخیرا نیز «زید الشبانات» مدیر برنامه ملی کاهش تلفات و ضایعات مواد غذایی در عربستان اعلام کرد که میزان تلفات و ضایعات مواد غذایی در عربستان سعودی بر اساس مطالعه سالانه از 40 میلیارد ریال فراتر می‌رود.

پایگاه انگلیسی «اکونومیست» در سال 2019 گزارشی در خصوص میزان دورریز غذا در 25 کشور جهان که حدود 87 درصد تولید ناخالص جهانی را در اختیار دارند اعلام کرد که عربستان سعودی بیشترین میزان هدر رفت غذا را در سطح جهانی دارد.

عربستان سعودی از دیرباز با پدیده اسراف و تبذیر بویژه در اتلاف مواد غذایی مواجه بوده و بیشترین اسراف و دور ریز را در مصرف مواد غذایی دارد و آمار وحشتناکی در این رابطه از خود به جای گذاشته است.

عادت‌ها و سنت‌های دور ریختن مواد غذایی در اجتماعی موجود در عربستان به گونه‌ای است که مراسم و مناسبت‌های مختلف و حتی در روزهای عادی به بالاترین حد خود می‌رسد. سعودی‌ها در مهمانی‌ها برای تفاخر به دیگران تا حد بسیار زیادی غذا درست می‌کنند، تا جایی که بیش از 75 درصد از مواد غذایی که در عربستان استفاده می‌شود، دور انداخته می‌شود و از آن استفاده‌ای نمی‌شود.

با وجود تلاش برخی گروه‌های مردمی در عربستان، اما این مشکل همچنان از بین نرفته و دور ریختن مواد غذایی در این کشور در اوج خود قرار دارد.

این در حالی است که تعداد قابل توجهی از خانواده‌های سعودی در شهرهای مختلف این کشور بسیار فقیر هستند و غذای بسیار کمی که جمعیت‌های مذکور برای آنها تهیه می‌کنند، دریافت می‌کنند. با این وجود حاکمیت عربستان سعودی جزئیات فقر در این کشور را مخفی نگه داشته ، اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد که معدل فقر طی سالهای اخیر به نسبت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

از سوی دیگر سیاست‌های عربستان طی سال‌های گذشته گرسنگی را در بالاترین حد خود در میان ملت یمن رواج داده است. بیش از نیمی از ملت یمن در نتیجه اقدامات عربستان در معرض گرسنگی قرار دارند.

انتهای پیام/