شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##کمی#استرس#برای#تقویت#حافظه#خوب#است!

کمی استرس برای تقویت حافظه خوب است!

محققان می‌گویند استرس کم تا متوسط برای تقویت حافظه خود و زیادی آن برای مغز سمی است.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، محققان آمریکایی دریافتند استرس می‌تواند در شرایط خاص به طور مثبت وارد عمل شده و برای حافظه کاری ما مفید باشد.

حافظه کاری مانند دفترچه یادداشت برای ذهن است که حاوی افکار زودرس بوده و مسوول نگهداری و پردازش موقت اطلاعات است.

انسان منطقه‌ای به نام هورمتیک دارد که در آن استرس می‌تواند حافظه کاری ما را بهبود ببخشد اما اگر بیش از حد زیاد شود، تاثیری سمی بر عملکرد شناختی ما می‌گذارد.

در پژوهش جدید انجام شده توسط محققان دانشگاه جورجیا در آتن که در مجله Neuropsychologia منتشر شده، تاکید شده است سطوح پایین تا متوسط ​​استرس برای حافظه کاری (WM) مفید است.

این مطالعه شواهد در حال ظهور فرآیندی را برجسته می‌کند که در آن استرس خفیف باعث ایجاد مزایای عصبی شناختی می‌شود.

برای این مطالعه، محققان پاسخ های عصبی 1000 جوان بین سنین 22 تا 37 را در طول چالش حافظه فعال بررسی کردند.

در این چالش که در روانشناسی به عنوان n-back شناخته می‌شود به آزمودنی‌ها دنباله‌ای از محرک‌ها ارائه می‌شود و نشان می‌دهد که چه زمانی محرک فعلی با محرکی که در مراحل قبلی آمده است مطابقت دارد.

شرکت‌کنندگان تحت اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) قرار گرفتند – که فعالیت مغز را با تشخیص تغییرات مرتبط با جریان خون در طول کار حافظه کاری برای تعیین سطح استرس اندازه‌گیری می‌کند.

شرکت‌کنندگان همچنین گزارش دادند که تا چه حد احساس می‌کنند زندگی‌شان استرس‌زا و خارج از کنترل است.

همچنین از نظر چهار «منبع روانی اجتماعی» که بر نحوه مدیریت رویدادهای استرس‌زا تأثیر می‌گذارد، ارزیابی شدند.

این منابع روانی اجتماعی عبارت بودند از: «خودکارآمدی» (اعتماد به توانایی های خود)، «معنا و هدف» (احساس اهمیت و معنادار بودن زندگی خود)، «دوستی» (ادراک از در دسترس بودن همراهی از سوی دوستان) و «ابزاری» پشتیبانی’ (در دسترس بودن یک شبکه اجتماعی برای ارائه پشتیبانی یا کمک مادی).

این تیم دریافت افرادی که سطوح پایین تا متوسط ​​استرس درک شده را گزارش کردند، در حین انجام کار، فعالیت عصبی افزایش یافته در شبکه حافظه فعال مغز و همچنین افزایش عملکرد رفتاری دارند.

با این حال، قدرت این ارتباط در سطوح پر استرس افزایش یافت که نشان می‌دهد که استرس فقط تا حدی، قبل از اینکه زیاد شود به شناخت مغز کمک می‌کند.

این تیم در مقاله خود نوشت سطوح شدید استرس برای «عملکرد عصبی و رفتاری» حافظه فعال مضر است.

علاوه بر این، مزایای استرس کم تا متوسط ​​در بین افرادی که به سطوح بالاتری از چهار منبع روانی اجتماعی دسترسی داشتند قوی‌تر بود.

منابع روانی اجتماعی عوامل محافظتی قوی هستند زیرا شدت استرس را کاهش می‌دهند (آن را شدیدتر و قابل کنترل‌تر می‌کنند).