شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#آمریکا#وزیر خارجه

دوئل ترکیه با قبرس؛ اعزام نیروی نظامی به قبرس ترک نشین

دوئل ترکیه با قبرس؛ اعزام نیروی نظامی و تسلیحات به قبرس ترک نشین

وزیر خارجه ترکیه با ابراز تاسف از تلاش آمریکا در تقویت نظامی قبرس، از اعزام نیروی نظامی و تسلیحات به قبرس ترک نشین خبر داد.

به گزارش مشرق، ترکیه اعلام کرده  که پس از تصمیم آمریکا برای لغو تحریم تسلیحاتی قبرس، تمام اقدامات را برای محافظت از  قبرس ترک نشین انجام خواهد داد.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه  در جمع دانشجویان  ترکیه‌ای گفت: «ترکیه نیروهای بیشتری را برای محافظت از قبرس ترک نشین مستقر خواهد کرد و هر آنچه را که از نظر تسلیحاتی نیاز دارند در اختیار آنها قرار خواهد داد.»

وی در ادامه دولت قبرس را به پولشویی متهم کرد  و افزود که ترکیه به حمایت از حقوق خود در قبرس و همچنین دریای اژه و مدیترانه ادامه خواهد داد.

چاووش اوغلو در ادامه گفت که ترکیه با تلاش‌های ضد تروریستی خود کشوری نمونه است. وی همچنین از آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به دلیل حمایت آشکار از گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» انتقاد کرد.

روزنامه «گریک سیتی تایمز» نوشت که قبرس از اول اکتبر (شنبه ۹ مهر) حق خرید تجهیزات نظامی از آمریکا را برای تقویت بنیه دفاعی خود خواهد داشت. با این تصمیم، دولت آمریکا به عادی سازی روابط نظامی خود با قبرس ادامه می‌دهد زیرا دیگر محدودیتی برای فروش تسلیحات وجود نخواهد داشت. این تصمیم گیری موجب خشم آنکارا و بخش قبرس ترک نشین که با آنکارا روابط حسنه‌ای دارد شده است.

در همین زمینه، «ارسین تاتار» رهبر قبرس ترک نشین، این تصمیم را «ناراحت کننده» خواند.

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به اشغال خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین  این مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و قبرس ترک نشین و یونانی نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی ترین بحرانهای میان دو طرف محسوب می‌شود.