شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن
سبک زندگی

آبله میمونی | واکسن آبله میمونی

واکسن آبله میمون به دنیا عرضه شد! | ساخت واکسن برای پیشگیری از آبله میمونی

مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند در افراد در معرض خطر ابتلا به آبله میمونی دریافت یک دوز منفرد تنها واکسن موحود احتمال بیمار شدن را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد، هر چند دریافت دوز دوم واکسن برای حفاظت کامل توصیه می‌شود.

واکسن آبله میمون به دنیا عرضه شد! | ساخت واکسن برای پیشگیری از آبله میمونی

واکسن آبله میمونی

این نخستین بررسی مقامات بهداشت عمومی درباره میزان تاثیربخشی واکسن ساخت شرکت باوارین نوردیک به نام Jynneos در پیشگیری از عفونت با ویروس آبله میمونی است که در شیوع فعلی آن عمدتا در میان مردانی منتشر شده است که که مردان دارای این عفونت آمیزش جنسی داشته‌اند.

راشل ولنسکی، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) روز چهارشنبه گفت: «این داده‌های جدید میزانی از خوش‌بینی محتاطانه به ما می‌دهد که واکسن مطابق انتظار عمل می‌کند.»

حدود ۸۰۰۰۰۰ دوز اول و دوم واکسن آبله میمونی در سراسر آمریکا برای افرادی که در معرض خطر بالای دچار شدن به این عفونت هستند، توزیع شده است.

البته هنوز هیچ داده قاطع علمی در تایید اثربخشی واکسن Jynneos در مقابله آبله میمونی در دست نیست.

اما ارقام جدید جهان واقعی که CDC  ارائه کرده است نشان می‌دهد مردان واکسینه‌نشده بین ۱۸ تا ۴۹ سال که واجد شرایط دریافت واکسن هستند،‌ نسبت به افرادی که یک دوز واکسن را دست کم دو هفته پیش دریافت کرده‌اند، با احتمال ۱۴ برابر بیشتر ممکن است دچار آبله میمونی شوند. این داده‌ها از ۳۲ ایالت برای موارد بیماری در فاصله ۳۱ ‌ژوئیه تا ۳ سپتامبر به دست آمده است.

با این وجود، ولنسکی گفت بررسی آزمایشگاهی نشان می‌دهند که بالاترین میزان ایمنی پس از دریافت دوز دوم واکسن به دست می‌آید و دریافت دوز دوم را «بسیار مهم» خواند.

آمریکا از لحاظ موارد آبله میمونی در رده اول جهان قرار دارد. تا به حال، بیش از ۲۵۰۰۰ مورد عفونت با ویروس آبله میمونی با علائم دانه‌های پوستی، تب، بدن درد و لرز در آمریکا گزارش شده است.

مقامات آمریکایی پس از شناسایی نخستین مورد بیماری در ماه مه در توزیع واکسن دچار اشکال شدند و در برخی از شهرها و مناطق به علت کمبود واکسن ارائه دوز دوم واکسن را متوقف کردند. اما اکنون مقامات بهداشتی مردم را برای تزریق دوز دوم واکسن ترغیب می‌کنند.

همچنین روز چهارشنبه تغییراتی در شرایط دریافت واکسن اعلام شد. دستورالعمل جدید CDC به هدف رساندن واکسن به شمار بیشتری از افرادی است که ممکن است در معرض خطر سرایت ویروس آبله میمونی باشند.  شمار موارد جدید آبله میمونی در هفته‌های اخیر کاهش یافته است، اما نشانه‌هایی از بدتر شدن شکاف‌های نژادی مشاهده می‌شود و افراد سیاه‌پوست حدود ۴۷ درصد موارد جدید بیماری گزارش‌شده در هفته با آغاز ۱۱ سپتامبر را تشکیل می‌دهند.

 

منبع: همشهری