شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#برلین#آلمان

افشاگری مجله آلمانی از کمک‌های سازمان جاسوسی برلین به اوکراین

افشاگری مجله آلمانی از کمک‌های سازمان جاسوسی برلین به اوکراین

یک مجله آلمانی از کمک‌های سرویس اطلاعات آلمان به کی‌یف در دوران جنگ خبر داد.

به نقل از آرتی، مجله Zeit آلمان فاش کرد که سرویس اطلاعات خارجی آلمان ، ماه‌ها تصاویر ماهواره‌ای، داده‌های شنود تلفنی و رادیویی را به کی‌یف ارسال کرده است، در حالی که برلین رسماً اعلام کرده که طرف هیچ گروهی در این درگیری نیست.

Zeit نوشت: این اطلاعات «می‌تواند در برنامه‌ریزی جنگ گنجانده شود و به ارتش اوکراین برای ارزیابی اثربخشی رزمی و روحیه واحدهای روسی یا بررسی مواضع آنها کمک کند» و آن را به عنوان کمک آلمان به ایجاد «نقطه عطف» در میدان نبرد توصیف کرد.

این مجله همچنین فاش کرد که جاسوسان آلمانی در جریان حمله به عراق در سال 2003، مقداری اطلاعات را از بغداد به آمریکا داده‌اند. برلین رسماً به اشتراک گذاشتن اطلاعات با واشنگتن در جریان درگیری‌های عراق و افغانستان را رد کرده است.

اما این بار جاسوسان به اتفاق آرا تصمیم گرفتند که «وضعیت استثنایی تاریخی» کمک به اوکراینی‌ها را الزامی می‌کند.

این مجله نوشت که برونو کال، رئیس سرویس اطلاعات خارجی آلمان با همتای اوکراینی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه فوریه ملاقات کرده و در زمان آغاز "حمله" روسیه در کی‌یف بود. دولت آلمان سیاست عدم اظهار نظر در مورد مسائل اطلاعاتی را دارد و اولاف شولتس، صدراعظم همچنان اصرار دارد که برلین طرف درگیری نیست.

سازمان اطلاعات آلمان صرفاً برای حفظ امنیت، در ماه مه یک تحلیل حقوقی را سفارش داد و وکلای آن گفتند که به اشتراک گذاشتن اطلاعات به این معنا نیست که آلمان طبق قوانین بین‌الملل طرف جنگ بوده است.

بر اساس گزارش Zeit، سوال این است که آیا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به نظرات حقوقی وکلای آلمانی اهمیت می‌دهد یا خیر. منابع این مجله استدلال کردند که "بقای اوکراین در خطر است" و "پوتین تنها بر اساس ملاحظات استراتژیک تصمیم می گیرد چه زمانی غرب را مقصر بداند." سایر کشورهای ناتو، مانند ایالات متحده و بریتانیا، به اوکراین کمک می‌کنند «خیلی تهاجمی‌تر» و «اطلاعاتی فوری را که می‌تواند برای هدف‌گیری پویا استفاده شود» ارائه می‌کنند. در حالی که آمریکایی‌ها در ابتدا تمایلی به ارائه داده‌های «گرانول» به اوکراین نداشتند، این محدودیت «چند ماه پیش» برداشته شد.

در ماه مه، واشنگتن پست گزارشی در مورد "قوانین" ایالات متحده برای اشتراک گذاری اطلاعات منتشر کرد، و توضیح داد که چگونه جاسوسان آمریکایی اطلاعاتی را که از نظر فنی از تعریف آنها از "هدف گیری" متوقف شده بود، در اختیار اوکراین قرار می دهند و در نتیجه مطمئن می‌شوند که ایالات متحده مسئول هرگونه حمله اوکراین در داخل روسیه نیست.

جاسوسان آلمانی به این مجله گفته‌اند، کرملین ترجیح داده که به خاطر دادن "مختصات دقیق‌تر هدف" توسط آمریکایی‌ها به اوکراین سر و صدا نکند.

به گفته این مجله، این اطلاعات آمریکا بود که غرق شدن کشتی رزمی روسیه در ماه آوریل و کشته شدن چندین ژنرال روسی را ممکن کرد، هرچند کاخ سفید رسما آن را رد کرده است. پوتین می‌داند که نقش سرویس‌های اطلاعاتی چیست. صدراعظم و سرویس اطلاعاتی آلمان فقط نمی‌خواهند در مورد آن به طور علنی صحبت کنند. علاوه بر این، روسیه از مدت‌ها قبل از این موضوع مطلع بوده است، زیرا ارتش اوکراین «پر از خبرچین‌های روسی» است.

310310