به گزارش اکوایران؛ ‌روند تجاری ایران در نیمه نخست سال جاری نشان می دهد، هرچند روند صادرات به لحاظ ارزشی رشد 13.2 درصدی داشته، اما به لحاظ وزنی با افت 12.5 درصدی همراه بوده است. تجارت خارجی کشور در ۶ ماهه سال جاری با ۱۳.۲ درصد افزایش در ارزش به رقم ۵۰ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار رسید، روند صادرات کشور در نیمه اول سال جاری به میزان ۶۸ میلیون و ۱۰۳ هزار تن بوده است.

 به گزارش گمرک، میزان تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال ۵۱ میلیون و ۷۸۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیارد و ۲۵۱ میلیون دلار بوده که این میزان صادرات از حیث وزن ۱۲.۵ درصد کاهش و به لحاظ ارزش ۱۳.۳۲ درصد افزایش نشان می دهد.

این گزارش در خصوص میزان واردات در مدت زمان مورد بررسی می افزاید؛ در این مدت ۱۶ میلیون و ۳۲۰ هزارتن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار وارد شد که از حیث وزن ۱۴.۷۲ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۱۳.۱۵ افزایش داشت.

اقلام عمده صادراتی

با توجه به روند واردات کالا این سوال مطرح می شود که در مدت زمان مورد بررسی ۵ قلم کالای عمده صادراتی در نیمه اول سال شامل «پروپان مایع شده»، «متانول»، «بوتان مایع شده»، «گاز طبیعی مایع شده»‌ و «پلی اتیلن گرید فیلم» ۵ قلم اول کالاهای صادراتی در این مدت بودند که به ترتیب ۲ میلیارد و ۱۷ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار، یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون دلار، ۹۷۷ میلیون دلار و ۹۷۶ میلیون دلار از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص دادند.

حدود ۲۶.۵ درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی ایران در این مدت به ۵ قلم کالای مذکور اختصاص داشت. براساس ارزیابی های صورت گرفته کشورهای عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران شامل «چین» با ۷ میلیارد و ۸۴۲ میلیون دلار، «عراق» با ۳ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار، «امارات» ۳ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار، «ترکیه» با ۲ میلیارد و ۶۲۶ میلیون دلار و هند ۹۰۴ میلیون دلار بودند.

اقلام عمده وارداتی

براساس این‌ گزارش پنج قلم اول کالاهای وارداتی به کشور در نیمه اول امسال شامل برنج به ارزش یک میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار، گندم معمولی یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار، ذرت دامی یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار، دانه سویا ۹۲۵ میلیون دلار و گوشی تلفن همراه ۸۶۷ میلیون دلار بوده است.  پنج قلم اول کالاهای وارداتی حدود ۲۰.۶۳ درصد ارزش کل واردات را در این مدت به خود اختصاص داد.

براساس ارزیابی های صورت گرفته در این مدت کشورهای «امارات متحده عربی» با ۷ میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار، «چین» با ۶ میلیارد و ۸۴۶ میلیون دلار، «ترکیه» با ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار، «هند» با یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار و «فدراسیون روسیه» با ۸۷۶ میلیون دلار ۵ کشور اول مبدا واردات بوده اند.