شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#گشایش اقتصادی#ایران#مجلس
عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس:

پیوستن به شانگهای با گشایش اقتصادی همراه می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اقتصادی گفت: پیوستن به سازمان شانگهای حتما با گشایش اقتصادی همراه خواهد شد و در‌های بازار‌های شرق و آسیای میانه را به روی کالا‌های صادراتی ایران می‌گشاید.

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم صحنه، هرسین، کنگاور در مجلس شورای اسلامی درباره اثرات عضویت ایران در شانگهای به خبرنگار ایبِنا گفت: عضویت ایران برای اولین بار در سازمان همکاری شانگهای بازتاب خوبی به همراه خواهد داشت و در تسهیل مسائل اقتصادی موثر واقع می‌شود. به این معنا که بر معادلات منطقه‌ای تاثیر می‌گذارد و با ورود به بخشی از بازار‌های بزرگ جهان قاعدتا همکاری‌های بانکی نیز تقویت خواهد شد.


وی در ادامه اضافه کرد: سازمان شانگهای بزرگ‌ترین، مهمترین، وسیع‌ترین و ثروتمندتری سازمان جهانی به شمار می‌رود و همانطور که اشاره شد عضویت در آن بر تسهیل ترانزیت کالا، روابط اقتصادی و روابط سیاسی موثر واقع می‌شود و امکان فروش تولیدات داخلی را افزایش می‌دهد. برهمین اساس این مسئله را باید به فال نیک گرفت و از آن بهره برد. از سوی دیگر نباید دور از نظر داشت که عضویت در این سازمان ناشی از دیپلماسی موفق دولت سیزدهم است.


این عضو کمیسیون اقتصادی درباره تاثیر چنین معاهده‌هایی بر امر دلارزدایی اظهار داشت: بدون شک عضویت در این سازمان بین المللی بر امر دلارزدایی هم موثر واقع خواهد شد و اینکه در سازمان شانگهای بحث ایجاد پول واحد تحت عنوان طرحی به میان کشیده شد از جمله عواملی است که بر دلازدایی می‌تواند تاثیرگذار باشد. این پول واحد می‌تواند چالشی جدی برای استیلای دلار در تجارت بین المللی ایجاد کند و در عین حال اعضا را در برابر تحریم‌های اقتصادی یکجانبه غرب و آمریکا مصون نگه دارد.


نماینده مردم صحنه، هرسین و کنگاور در این خصوص تاکید کرد: پیوستن به چنین سازمانی حتما با گشایش اقتصادی همراه خواهد شد و در‌های بازار‌های شرق و آسیای میانه را به روی کالا‌های صادراتی ایران می‌گشاید تا مسیر صادرات مواد نفتی و پتروشیمی هموارتر شود.