شهر خبر

قند موجود در این مرکبات برای دیابتی‌ها معجزه می‌کند

مطالعات جدید نشان می‌دهد قندهای طبیعی موجود در مرکبات و در میوه‌هایی مانند پرتقال و لیمو می‌توانند جایگزین سالمی در شیرینی‌جات بدون افزایش خطر ابتلا به دیابت باشند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه فلوریدا می‌گویند هشت شیرین کننده جدید یافت شده در مرکبات را می‌توان برای کاهش قند در غذاها و نوشابه‌ها مورد استفاده قرار داد.

آنها ادعا کردند این روش حتی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

محققان دانشگاه فلوریدا گفتند که پس از آزمایش گریپ فروت، ماندارین و پرتقال شیرین به این ترکیبات – هفت مورد کاملا جدید – پی بردند. شیرین‌کننده دیگر کشف‌شده که در ژاپن استفاده می‌شد، قبلاً فقط به عنوان یک نسخه مصنوعی شناخته می‌شد.

دکتر یو وانگ، محقق مواد غذایی و سرپرست تحقیق معتقد است شیرین کننده‌ها “فرصتی گسترده” برای کاهش سطح قند در نوشیدنی ها ارائه می‌دهند.

شیرین کننده‌ها اغلب به عنوان راهی برای کاهش قند و کالری در محصولات مورد استفاده قرار گرفته و در عین حال طعم شیرین را حفظ کرده و می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند.

اما برخی از محققان هم هشدار داده‌اند که شیرین‌کننده‌ها – مانند آسپارتام و استویا در نوشابه‌های رژیمی – ممکن است در واقع خطر ابتلا به اضافه وزن، ابتلا به دیابت و حتی حمله قلبی را افزایش دهند.

هفت شیرین کننده جدید eriodictyol، hesperetin، ADMF، DAME، hernandulcin، 4B-hydroxyhernandulcin و perillaldehyde نام داشتند.

دیگری Oxime V بود – شیرین‌کننده‌ای که در برخی غذاها در ژاپن استفاده می‌شود – که برای اولین بار در طبیعت یافت می‌شود.

وانگ تاکید کرد که توانسته‌اند یک منبع طبیعی برای شیرین کننده مصنوعی، اکسیم V، که قبلاً از هیچ منبع طبیعی شناسایی نشده بود، شناسایی کنند.

اما در جامع‌ترین بررسی انجام شده تاکنون، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که اگرچه شیرین‌کننده‌ها فواید کوتاه‌مدتی در تشویق کاهش وزن دارند، اما در طولانی‌مدت می‌توانند منجر به افزایش وزن، چاقی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شوند.

برخی می‌گویند محصولات حاوی این مواد در واقع سطح هورمون گرسنگی فرد را افزایش می‌دهند زیراکه حاوی کالری بسیار کمی هستند که منجر به پرخوری می‌شود.

برخی دیگر هشدار می‌دهند که آنها میکروبیوم روده را مختل می‌کنند که می‌تواند منجر به پرخوری و در نتیجه افزایش وزن شود.