شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#میلیارد دلار#اقتصاد ایران

ایران ماهی ۴.۵ میلیارد دلار درآمد از دست می‌دهد/ برنامه‌ای برای اداره بازارها وجود ندارد

ایران ماهی ۴.۵ میلیارد دلار درآمد از دست می‌دهد/ برنامه‌ای برای اداره بازارها وجود ندارد

حجت‌الله صیدی گفت: آنچه بیش از ادامه یا تعلیق مذاکرات بر اقتصاد ایران تاثیر می‌گذارد، بی‌تردید برنامه‌های داخلی است و ما به شکلی عجیب با بی‌برنامگی در حوزه اقتصاد و اداره بازارها روبرو هستیم.

این کارشناس اقتصادی و مقام پیشین بانکی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین افزود: حقیقت این است که ما برنامه‎‌ای برای اقتصاد و اداره بازارها در ماه‌های آینده در دست نداریم. شاید دولت و مجموعه حکمرانی برنامه‌هایی را داشته باشند اما یا این برنامه‌ها را اعلام نکردند یا در دسترس ما نیستند.
وی تاکید کرد: با ضعف‌ها و عدم تعادل‌های اقتصاد طبیعی است هر قدر مذاکرات به تعویق بیفتد، خسارت‌ ما بیشتر می‌شود چرا که فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات بسیار طولانی شده است، اضافه کرد: فرصت ما برای تعیین تکلیف بی‌انتها نیست. مطمئن باشید اگر این میوه به موقع چیده نشود، که تا کنون نشده است؛ کشور دچار هزینه می شود.

صیدی ادامه داد: اگر مجموعه مسئولان محترم فکر می‌کنند منافع این تعلیق و تعویق، بیشتر از هزینه‌هاست، فبها، ولی اگر کمتر است، ما خسارت می‌بینیم که تصور من هم همین است.
او با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ما صادرات روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و همچنین گاز و پتروشیمی را از دست می‌دهیم، ادامه داد: البته این بخشی از ماجراست. دسترسی ما به پول‌های مسدودشده هنوز برای ما مقدور نیست. در داخل کشور نیز با کسری بودجه ، افزایش نرخ تورم و ارز افزایش یافته است. تقویت ارزش دلار در دنیا را هم می‌بینیم. امروز نرخ برابری پوند مقابل دلار از ۱.۵ دلار به ۱.۱۵ دلار رسیده است و یورو زیر یک دلار معامله می‌شود. دلار به شدت تقویت شده است و این اتفاقات روی اقتصاد کشور ما اثر می گذارد. مجموعه این مسایل نشان می‌دهد تعلیق قطعا برای ما هزینه‌زاست.

وی در پاسخ به سئوالی درباره آینده صادرات نفت و مسیر بازار ارز گفت: میزان عدم النفع ما طبق برآوردی که روی آن اجماع است، حداقل روزی ۱۵۰ میلیون دلار یا ۴.۵ میلیارد دلار در ماه است. این رقم صادرات نفت ضرب در قیمت آن است. شخصا معتقدم این حداقل عدم‌النفع ماست چون مشکل ما فقط صادرات نفت نیست. صادرات بقیه محصولات از جمله مس، سنگ آهن و پتروشیمی و ... را نیز داریم که به هفت تا هشت میلیارد دلار در ماه می‌رسد.
وی تاکید کرد:عدم‌النفع بعدی این است که شاید درآمد محقق شود ولی تا وقتی وجه آن به دستمان برسد، بسیار هزینه‌زاست. اگر بتوانیم توافق کنیم و به پولهایمان برسیم، کارخانجاتمان به مواد اولیه و فناوری دسترسی پیدا می‌کنند و همین اتفاق باعث افزایش تولید ناخالص داخلی و سود بنگاه‌ها می‌شود.
مشوح گزارش نشست خبرآنلاین با کارشناسان در خصوص تعلیق دو ماهه مذاکرات را اینجا بخوانید.

۲۲۳۲۲۳