شهر خبر
به زودی صاحب رادار بومی ماورای افق  با برد ۳ هزار کیلومتر خواهیم شد

امیر علیرضا الهامی، جانشین فرمانده پدافند هوایی ارتش:

به زودی صاحب رادار بومی ماورای افق با برد ۳ هزار کیلومتر خواهیم شد

جانشین فرمانده پدافند هوایی ارتش گفت: رادار ماورای افق با نام سپهر با برد ۳ هزار کیلومتر به زودی عملیاتی می شود.

اعتمادآنلاین|

امیر علیرضا الهامی، جانشین فرمانده پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با رادیو تهران درباره نقش و اهمیت پدافند هوایی ارتش در دفاع مقدس اظهارداشت: فرمایش رهبر انقلاب که پدافند هوایی اولویت اول است، یکی از حدود ۶۰۰ فرمایش ایشان درباره اهمیت پدافند هوایی در نظام دفاعی کشور است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی امیر الهامی را در ادامه می خوانید:

*امروز ما صاحب یک شبکه فرماندهی و کنترل کاملاً بومی ایرانی هستیم. توانمندی ما در این زمینه به قدری بالا است که وقتی یک تیم خارجی برای بازدید از این توان به ایران آمده بودند، باور نمی‌کردند که ایران توانسته یک سامانه فرماندهی و کنترل بومی و ایرانی را طراحی و تولید کند.

*ما به زودی صاحب رادار بومی ماورای افق خواهیم شد که شاید تعدادی از کشورهای دنیا آن را در اختیار دارند ولی کمتر از ۵ کشور در دنیا دانش تولید بومی آن را دارند. اگر برخی آن را در اختیار دارند توانسته‌اند از کشورهای دارنده دانش تولید آن، این دانش را بخرند.

*امروز افتخار می‌کنیم رادار ماورای افق ما با نام سپهر که به زودی عملیاتی می‌شود این رادار با برد ۳ هزار کیلومتر اشراف عملیاتی را برای پدافند هوایی فراهم می‌کند. این رادار می‌تواند انواع پرنده‌ها از پرنده‌های تجاری، جنگنده‌ها، هواپیماهای فرماندهی کنترل، هواپیماهای رله ارتباطی، ریزپرنده‌ها، پهپادها و همه پرنده‌ها را رصد کند.

*این رادار قادر است همه تهدیدات هوایی را کشف و اطلاعات آن را برای تصمیم گیری و مقابله در اختیار ما قرار بدهد.

*به زودی موشک باور ۳۷۳ با برد ۳۰۰ کیلومتر به چرخه عملیاتی پدافند هوایی ارتش اضافه خواهد شد.برای اولین بار در تاریخ ایران پدافند هوایی ارتش بود که به وسیله پهپاد تا ارتفاع ۴۷ هزار پا پرواز کرده و توانست خود را به این ارتفاع برساند. ما در حوزه جنگ الکترونیک، زیرساخت‌های ارتباطی نیز دستاورهای مهمی داریم که جزو افتخارات پدافند هوایی ارتش است.

*آغاز پروژه ساخت سامانه موشکی صیاد به حدود ۷ یا ۸ سال قبل باز می‌گردد. این کار در یک تعریف عملیاتی بین ما و وزارت دفاع انجام شد و نمونه اولیه آن با برد ۶۰ کیلومتر ساخته شد.

*الزامات امروز جنگ‌های دنیا می‌طلبد تا سامانه‌ها هرچه تاکتیکی‌تر و متحرک‌تر بوده و با تعداد نیروی انسانی کمتری فعالیت کنند. در این راستا، تلاش کردیم که نمونه ارتقا یافته‌ای را با دوستان وزارت دفاع طراحی کرده و این پروژه با نام صیاد تاکتیکی ساخته شد که برد موشک‌های آن تا ۸۰ کیلومتر ارتقا یافت. قرار است برد سامانه صیاد تاکتیکی تا ۱۲۰ کیلومتر نیز افزایش داشته باشد، نمونه‌ای است با تعداد کاربرها و تعداد خودروهای کمتر با توان تحرک بیشتر.