شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#رئیسی
رئیسی برای ادامه مذاکرات چراغ سبز نشان داد/ آمریکا باید گره را باز کند

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا:

رئیسی برای ادامه مذاکرات چراغ سبز نشان داد/ آمریکا باید گره را باز کند

ناصر ایمانی گفت: صحبت‌های آقای رئیسی در سازمان ملل به نظر من رویکرد تقابلی با برجام نداشت او می توانست در سخنرانی‌اش جملاتی را بیان کنند که سد راه مذاکرات شود اما او نه‌تنها این کار را نکرد بلکه چراغ سبز برای ادامه مذاکرات نشان داد.

اعتمادآنلاین|

سخنرانی سیدابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل سازمان اگر چه در همان زمان با اقبال چندانی در داخل کشور روبه‌رو نشد،اما با گذشت چند روز از این صحبت‌ها و بازگشت رئیس‌جمهوری به کشور بازار تحلیل‌ها دوباره داغ شده است. ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که سخنرانی رئیس‌جمهوری رویکرد تقابلی با برجام نداشته و برعکس او چراغ سبز هم برای ادامه مذاکرات نشان داده است.

به گزارش خبر سراسری، بخش‌هایی از گفت‌وگوی ناصر ایمانی را در ادامه می‌خوانید: 

*صحبت‌های آقای رئیسی در سازمان ملل بنظر من رویکرد تقابلی با برجام نداشت او می‌توانست در سخنرانی‌اش جملاتی را بیان کنند که سد راه مذاکرات شود اما او نه‌تنها این کار را نکرد بلکه چراغ سبز برای ادامه مذاکرات نشان داد؛ البته گفتند که راه حل این مشکل از آنجایی است که گره زده شده است یعنی آمریکا که باید گره را باز کند. در این مقطع اروپایی ها نیز به خوبی می دانند و ایران نیز از ابتدا می دانست. اروپایی ها الان در مذاکرات هیچکدام نسبت به مواضع ایران نظر منفی نداشتند فقط آمریکاست که این مانع را ایجاد می کند که مذاکرات به نتیجه نرسد».

*حضور هیات‌های نمایندگی سراسر جهان در سازمان ملل متحد و به‌خصوص حضور هیات های ایران در سازمان ملل طی این چهل سال گذشته دستاورد آن صرفا سخنرانی روسای مسئولین ایران در مجمع عمومی نبوده است و در مورد هیچ کشوری هم نیست و عمدتا ملاقات های دوجانبه یا چندجانبه ای که در سازمان ملل متحد انجام می شود دستاورد بیشتری تا سخنرانی رئیس جمهور دارد.

*سخنرانی ها مواضع کلی است که روسای هر کشور مطرح می کنند تا مواضع کشورشان را به اطلاع جامعه جهانی برسانند اما آنچه نتایج ملموس‌تری ایجاد می‌کند ملاقات‌های دیپلماتیکی است که در سازمان ملل انجام می شود. این سفر هنوز تمام نشده است و باید ببینیم در ادامه چه ملاقات هایی انجام می‌شود.

*[درباره ملاقات‌های حاشیه مجمع عمومی از جمله ملاقات مکرون و رئیسی] من آن ملاقات را یک ملاقات مثبت ارزیابی می کنم. رویکرد تقابلی آقای رئیسی مقابل مکرون نیز طبیعی است بالاخره فرانسه که با مواضع ما همراه نیست اما در مجموع انجام شدن این ملاقات بصورت رو در رو مهم است چون آقای رئسی از زمان ریاست جمهوری ملاقاتی با مکرون نداشتند اما دیدارشان در سازمان ملل مثبت بود اما نباید انتظار داشته باشیم مکرون مواضع ما را کاملا بپذیرد.