شهر خبر

هشدار: خطر ابتلای ۴برابری به عفونت در افرادی که لنز می‌گذارند

محققان انگلیسی می‌گویند خطر ابتلای ۴ برابری به عفونت منجر به کوری در انتظار افرادی است که از لنز قابل استفاده مجدد بهره می‌برند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، محققان بیش از 200 نفر را که با عفونت چشم یا بیماری دیگری به اورژانس مراجعه کرده بودند، بررسی کرده و دریافتند عفونت «کراتیت آکانتاموبا AK» در بین افرادی که لنزهای تماسی قابل استفاده مجدد داشتند بسیار شایع‌تر است.

آنها معتقدند به این دلیل است که لنزها بیشتر احتمال آلوده شدن دارند.

آکانتاموبا یک تک یاخته فرصت طلب بیماری‌زا است که با آلوده کردن قرنیه و ایجاد کراتیت چشم و سیستم اعصاب مرکزی و ایجاد انسفالیت گرانولوماتوز کشنده شناخته شده است.

پروفسور «جان دارت» از بیمارستان چشم مورفیلدز می‌گوید در سال‌های اخیر شاهد افزایش کراتیت آکانتاموبا (AK) بوده‌ایم.

به گفته وی اگرچه این عفونت نادر است، اما قابل پیشگیری بوده و بهداشت عمومی را ایجاب می‌کند.

وی افزود: مطالعات قبلی AK را با استفاده از لنزهای تماسی در جکوزی، استخر یا دریاچه‌ها مرتبط دانسته‌اند و ما در اینجا دوش‌ها را به این لیست اضافه کرده‌ایم.

در این مطالعه – که در مجله Ophthalmology به چاپ رسیده – دانشمندان سوابق بیمارستانی بخش اورژانس یک بیمارستان چشم را در جنوب شرقی انگلستان در مورد بیماران دارای لنزهای تماسی روزانه یا قابل استفاده مجدد بررسی کردند.

آنها 83 مورد AK را که بین ژانویه 2011 تا اوت 2014 در واحد مشاهده شد، پیدا کردند.

آنها سپس سوابق سال بعد را برای کاربران لنز تماسی که به دلیل بیماری دیگری که به عفونت مرتبط نبودند، بررسی کردند و 122 مورد را پیدا کردند.

هرکدام نیز پرسشنامه ای در مورد نوع لنز تماسی و فعالیت های روزانه خود تکمیل کرده بودند.

نتایج نشان داد که از 83 مورد AK تنها 20 نفر (24 درصد) از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده می‌کردند.

اما 63 نفر دیگر (76 درصد) افرادی بودند که از لنزهای قابل استفاده مجدد نرم یا سفت استفاده می‌کردند.

آمار نشان داد خطر ابتلا به AK در بین افرادی که از لنزهای قابل استفاده مجدد استفاده می‌کردند در مقایسه با لنزهای روزانه یکبارمصرف 284 درصد بیشتر بود.