شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جزیره

پلانکتون جزیره هنگام

تمام جزیره‌های جنوب ایران زیبایی‌ها و جاذبه‌های مسحورکننده‌ای دارند و در این بین پلانکتون جزیره هنگام بسیار تماشایی است.

پلانکتون جزیره هنگام

سلام نو _ سرویس گردشگری: برای دیدن پلانکتون جزیره هنگام طبیعی است که بایستی به این جزیره پر رمز و راز قدم گذاشت و برای تماشای شگفتی‌های این جزیره کوچک منتظر شب نشست. جزیره هنگام در جنوبِ بزرگ‌ترین جزیره ایران یعنی قشم قرار گرفته و وسعتی 33 کیلومتر مربعی دارد، فاصله 2 کیلومتری با قشم و سهولت در رفت‌وآمد به هنگام سبب شده مسافران و گردشگران بسیاری برای بازدید از جاذبه‌ها و نیز راه رفتن در ساحل‌های کم‌نظیر آن قصد سفر به این جزیره را داشته باشند.

پلانکتون جزیره هنگام، موجودی میکروسکوپی و حیرت‌آور

پلانکتون جزیره هنگام نیز مانند دیگر پلانکتون‌های سراسر زمین، با مصرف آب و دی‌اکسید کربن به تولید اکسیژن می‌پردازند و گفتنی است که حجم بالایی از اکسیژن مورد نیاز زمین را همین موجودات کوچک و دیدنی به وسیله میکروسکوپ تأمین می‌کنند. پلانکتون علاوه بر مصرف آب و دی اکسید کربن و در ادامه فراهم کردن اکسیژن به نوعی از مهم‌ترین موارد زنجیره غذایی هستند چرا که بسیاری از ماهی‌های کوچک و البته نهنگ‌ها از این موجودات تغذیه می‌کنند.

خوب می‌دانیم محل زندگی پلانکتون جزیره هنگام، مانند باقی دیگر پلانکتون‌ها در دریا و اقیانوس و به صورت کلی بر روی سطح آب است به این جهت که این موجود شگفت‌انگیز برای تولید اکسیژن نیاز به نور خورشید دارد تا فرایند تبدیل دی‌اکسید کربن به اکسیژن را به خوبی انجام دهد. ناگفته نماند پدیده بی‌نظیر پلانکتون در نقاط دیگر دنیا نیز قابل رؤیت است و ما نیز می‌توانیم در چند جای ایران و سواحل جنوب ایران از جمله ساحل منفق در جزیره هرمز، ساحل جزیره لارَک قشم، سواحل چابهار و ساحل جزیره هنگام شاهد اعجاب این پدیده باشیم.

پلانکتون جزیره هنگام
عکس از محمد روح‌بخش

دیگر جاذبه‌های جزیره هنگام

جزیره هنگام علاوه بر وجود پلانکتون و درخشش آن در شب، دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی است که با سفر به آن می‌شود یک به یک آن‌ها را دید و لذت مدام برد.

دلفین‌های پر جنب‌وجوش: جزیره هنگام از اواسط پاییز تا اواسط بهار میزبان دلفین‌هایی است که برای تولید مثل به آب‌های گرم خلیج همیشه فارس می‌آیند، از این رو اگر در این بازه زمانی به هنگام سفر کنیم و به پیشنهاد بومی‌های جزیره گوش جان بسپاریم، چه بسا در دریای آرام و صاف و همین‌طور در صبح اول وقت بتوان شنا کردن و بازیگوشی دلفین‌ها را تماشا کرد.

ساحل نقره‌ای: سواحل خلیج همیشه فارس چشم‌نواز و خوش‌منظر هستند و جزیره هنگام نیز با داشتن سواحل متنوع زیبایی‌های بی‌نظیری را برای تماشا فراهم کرده است و در این بین ساحل نقره‌ای هنگام از جمله ساحل‌هایی است که دیدن طلوع و غروب آفتاب در آن غیر قابل تصور است چرا که شن‌های آن کانی‌هایی به رنگ نقره‌ای دارند زیر تابش خورشید به زیبایی می‌درخشند.

اثرهای باقی‌مانده از استعمار: علاوه بر وجود پلانکتون جزیره هنگام که تلألؤ آن بی‌بدیل است و بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند، وجود آثار باقی مانده از دوران استعمار جزیره هنگام نیز می‌تواند جذاب و دیدنی باشد. آثاری نظیر تلگراف‌خانه، انبار ذغال و کشتی به گل نشسته که از زمان اشغال پرتغالی‌ها به جای مانده توجه مسافران زیادی را برای بازدید جلب می‌کند.

گفتنی است که تنها پلانکتون جزیره هنگام، این جزیره را برای زیستگاه خود انتخاب نکرده و گونه‌های کم‌یابی از حیوانات در هنگام زندگی می‌کنند، گونه‌های مثل جبیر، خاردم مصری و لاک‌پشت پوزه عقابی از نمونه‌های نادری هستند که جزیره هنگام به عنوان زیستگاه امن آن‌ها محسوب می‌شود.

بعد از دیدن پلانکتون جزیره هنگام، پیشنهاد می‌کنیم غذاهای محلی این جزیره را در بازار آن میل کنید، بازاری که دست‌سازهایی از صدف در آن به فروش می‌رسد و می‌توان با خرید آن به اقتصاد جزیره کمک شایان توجهی کرد.

پلانکتون جزیره هنگام
دلفین‌های پر جنب‌وجوش جزیره هنگام