شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#دلار

رشد قیمت دلار در شش ماه اول 1401 دو برابر سال 1400 است /ناموفق بودن مذاکرات، سیگنال منفی به بازار داد

کدخبر: 523832
افزایش نرخ دلار غیر رسمی در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱، حدود ۲۰ درصد ثبت شد. این در حالی است که نرخ دلار در بازه زمانی ۶ ماه ابتدایی سال۱۴۰۰ تنها حدود ۱۱درصد رشد را تجربه کرده بود.
رشد قیمت دلار در شش ماه اول 1401 دو برابر سال 1400 است /ناموفق بودن مذاکرات، سیگنال منفی به بازار داد

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

قیمت دلار بازار آزاد از روز‌های ابتدایی سال جاری تا کنون حدود 07/ 20 درصد رشد داشته است. این در حالی است که قیمت این ارز در بازه زمانی 6 ماه نخست سال گذشته تنها حدود 11 درصد رشد را ثبت کرده بود.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران ارزی نوسان سطح انتظارات تورمی افراد جامعه که ناشی از تحولات و نشست‌های سیاسی رخ داده است را می‌توان به عنوان سوخت تحرکات افزایشی نرخ دلار دانست. اما از سوی دیگر در 6 ماه نخست سال جاری نهاد‌های بازار‌ساز نیز تلاش‌های چشم‌گیری در جهت مهار نرخ ارز داشتند که از جمله این تلاش‌ها می‌توان به افزودن گونه جدیدی از معاملات به فضای بازار ارز تهران اشاره کرد.

در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آمریکا در معاملات روز‌های ابتدایی پاییز 1401 نیز با حدود 150 تومان افزایش نسبت به نرخ‌های پایانی هفته گذشته به رقم 31 هزار و 670 تومان رسید. اما برخلاف روند افزایشی نرخ دلار در روز‌های گذشته قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در روز شنبه دوم مهر ماه با حدود 17 هزار تومان کاهش به رقم 14میلیون و 323 هزار تومان رسید.

از روز‌های ابتدایی سال جاری تاکنون نرخ دلار غیررسمی در معاملات بازار ارز تهران تحرکات افزایشی قابل توجهی را تجربه کرد. بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده از روند قیمت این ارز در روز‌های پایانی اسفند ماه سال گذشته نرخ هر برگ اسکناس آمریکایی در روز 27 اسفند سال 1400 در رقمی معادل 26 هزار و 250 تومان معامله شد. این در حالی است که آخرین نرخ ثبت شده در شهریور برابر با 31 هزار و 520 تومان بوده است. با توجه به ارقام مذکور نرخ رشد دلار غیررسمی از ابتدای سال جاری تاکنون برابر با 07/ 20 درصد بوده است. از سوی دیگر با بررسی عدد مذکور با شاخص بازدهی دلار در 6 ماه نخست سال گذشته مشاهده می‌شود که دلار در مدت مشابه حدود 9 درصد رشد بیشتری را ثبت کرده است.

به عقیده  کارشناسان بازار ارز، عمده نوسانات مشاهده شده در نرخ ارز از ابتدای سال جاری تاکنون در راستای تغییر سطح انتظارات تورمی افراد جامعه و بازار رخ داده است. از روزهای انتهایی سال گذشته و با مطرح شدن گمانه‌هایی در زمینه بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای وین، نرخ دلار در روندی افزایشی با شیبی نسبتا ملایم قرار گرفت.

در روز‌های پایانی اردیبهشت بود که با انتشار سیگنال‌های منفی قابل توجه در زمینه این نشست‌ها قیمت ارز به صورت هیجانی افزایش یافت و در همین دوره افزایشی بود که اسکناس آمریکایی در روز 22 خرداد در سقف تاریخی خود یعنی رقم 33 هزار و 150 تومان قرار گرفت. اما با شروع مجدد گفت‌وگو‌های هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی مجددا قیمت دلار فرونشست کرد و در کانال 29 هزار تومانی به تعادل رسید. از سوی دیگر تلاش‌های نهاد بازار‌ساز در جهت کنترل نرخ ارز نیز عامل مهمی در جهت جلوگیری از جهش‌های افزایشی قیمت دلار بود.