شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#عراق#اتحادیه عرب#وزیر خارجه#بغداد#ثابت

عراق خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است

عراق خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است

ایرنا نوشت: وزیر خارجه عراق گفت: بغداد خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است و در این موضع ثابت قدم ایستاده است.

به نقل از رسانه‌های عراق، وزارت امور خارجه این کشور امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «فؤاد حسین» در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه و مهاجران سوریه دیدار و گفت و گو کرد.

این بیانیه با اشاره به اینکه دو طرف درباره راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک برای تضمین دستیابی به امنیت و ثبات در دو کشور و کل منطقه تبادل نظر کردند، افزود: فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در دیدار با همتای سوری خود خواستار رسیدگی به وضعیت انسانی در اردوگاه الهول شد.

وزیر امور خارجه عراق با تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه بین بغداد و دمشق و علاقه مندی عراق به ارتقای این روابط به منظور تحقق آرزوهای مردم دو کشور بر ضرورت همکاری بغداد و دمشق برای حل مشکلات عربی با اتخاذ راه‌ حل‌های سیاسی و عدم مداخله در امور کشورها گفت که عراق در موضع خود برای بازگشت سوریه دامن اتحادیه عرب ثابت قدم است.

فواد حسین همچنین خواستار لزوم رسیدگی به وضعیت انسانی در اردوگاه الهول در سوریه و جلوگیری از نفوذ داعش به اردوگاه‌های آوارگان و مانع گسترش تفکر و سازماندهی مجدد این گروه تروریستی شد.

«فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه نیز با قدردانی از مواضع حمایتی عراق برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه، علاقه مندی کشورش برای توسعه همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور به منظور تحقق ثبات و آرامش را اعلام کرد.

با آنکه سوریه یکی از کشورهای بنیانگذار اتحادیه عرب است و در فراهم کردن زمینه تاسیس اتحادیه کشورهای عربی، نقش موثری ایفا کرد، درگیری‌های داخلی و خشونت‌هایی که به دنبال درگیری های نظامی در سال ۲۰۱۱ دامن این کشور را گرفت و به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب منجر شد.

در نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب که روز ۱۲ نوامبر ۲۰۱۱ در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، وزرای خارجه کشورهای عربی تمدید عضویت سوریه در این اتحادیه را به رای گذاشتند و در نتیجه تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب با ۱۹ رای موافق، یک رای ممتنع و دو رای مخالف تصویب شد.

ادامه درگیری و تشدید خشونت در سوریه در طول چندین سال گذشته، مانع از بازگشت این کشور به آغوش جهان عرب و بازپس‌گیری کرسی سوریه در اتحادیه عرب شد.

شماری از کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی و بحرین در سال ۲۰۱۸ و به دنبال کاهش درگیری‌ و خشونت در سوریه درصدد برآمدند روابط خود را با سوریه از سر بگیرند و سفارتخانه‌های خود در دمشق را باز کنند. با گذشت زمان و کاهش روزافزون جنگ در سوریه، مسیر بهبود روابط سوریه با شمار بیشتری از کشورهای عربی هموار شد و در نتیجه برخی از کشورهای عربی خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شدند.

پیشتر «حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی ۲۹ شهریور طی اظهاراتی گفته بود که تنها الجزایر نیست که خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب می باشد، بلکه کشورهای دیگر نیز تمایل دارند دمشق به کرسی خود در این اتحادیه بازگردد.

اتحادیه کشورهای عرب یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل ۲۲ کشور عمدتا عربیِ جنوب غرب آسیا (۱۲ کشور) و شمال آفریقا (۱۰ کشور) است که در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو موسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و «فرا اردن» (اردن کنونی) بنیان نهاده شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست. این اتحادیه ۲۲ عضو اصلی و چهار عضو ناظر دارد.

310310