شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جدید

خدمتی جدید در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت فراهم شد

به منظور سهولت خرید کالا، امکان ثبت نیاز عمومی بر اساس مشخصات فنی کاتالوگ و شناسه کالا در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) فراهم شد.

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، آرش عسکری مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در مراسم رونمایی از امکان خرید توصیفی بر اساس ویژگی‌های کالا و درج شناسه کالای متناظر با آن که در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) اجرایی شده اظهار کرد: در راستای تسهیل فرآیند‌های خرید کوچک و متوسط و با توجه بازخورد‌های دریافتی از کاربران سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، اکنون به لطف خدا و با تلاش همکاران مرکز تتا، امکان ثبت درخواست‌های خرید بر اساس ویژگی‌ها و مشخصات فنی کالا و اعلام شناسه کالا متناظر با کالای خریداری شده در سامانه ستاد فراهم شده است. بدین نحو که کاربر خریدار می‌تواند در هنگام خرید، شرح کالای مورد درخواست خود را به همراه ویژگی‌های آن درج کرده و تأمین کنندگان بر اساس ویژگی‌های درخواست شده، نسبت به ارائه پیشنهادات خود در قالب کاتالوگ کالا اقدام کرده و برای کالا‌هایی که الزام به دریافت شناسه کالا دارند، شناسه کالای متناظر با کالای ارائه شده را نیز به خریدار ارائه کنند. سپس دستگاه خریدار با بررسی پیشنهادات متناسب با درخواست خود و با انتخاب از بین آنها، خرید خود را محقق کند.

عسکری افزود: در فرآیند خرید توصیفی جدید که بر اساس ویژگی‌های کالا می‌باشد، دو حالت متصور در این باره است. در حالت اول، کالای درخواستی خریدار بر اساس ویژگی‌های انتخابی کاتالوگ، دارای شناسه کالای متناظر است و درج آن در سامانه الزامی است. در این فرآیند پس از ثبت درخواست توسط خریدار، تامین کنندگان می‌بایست در زمان ارائه پاسخ و یا در زمان امضای فرم سفارش (قرارداد)، شناسه کالا را درج کنند. ولی در حالت دوم، کالای درخواستی خریدار الزام به درج شناسه کالا ندارد و شناسه کالا بصورت اختیاری درج می‌شود.

وی تصریح کرد: در حالت دوم، دو امکان وجود دارد: اولاً اینکه، خریدار بر اساس درخواست خرید توصیفی، شرح کالای مورد نظر خود را به همراه ویژگی‌های آن در سامانه ثبت می‌‌کند و تامین‌کنندگان بر اساس ویژگی‌های درخواست شده، نسبت به ارائه پاسخ اقدام می‌‌کنند و بنابراین خرید بر اساس توصیف و بدون درج ایران کد و یا شناسه کالا محقق می‌‌شود. ثانیاً، اینکه خریدار بر اساس درخواست خرید توصیفی، شرح کالای مورد نظر خود را به همراه ویژگی‌های آن در سامانه ثبت می‌‌کند و تامین کنندگان در زمان ارائه پاسخ، ایران کد کالای مدنظر را درج می‌‌کنند؛ بنابراین خرید بر اساس توصیف و با درج ایران کد محقق می‌‌شود.

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت با تاکید بر اهمیت خرید توصیفی، برخی از اهم امکانات و تسهیلات موجود در خرید توصیفی را برشمردند که از آن جمله می‌توان به امکان مشاهده و تکمیل کاتالوگ و مشاهده کالای مورد نیاز توسط کاربران، تسهیل جستجوی کالا توسط کارپرداز، تسهیل در پاسخ به نیاز توسط تامین کننده، تطابق درخواست خریدار با شناسه کالای ثبت شده در خرید اشاره کرد.