شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزن

با مزایای شنا در آب سرد آشنا شوید

به گفته محققان شنا در آب سرد ممکن است به کاهش وزن و محافظت در برابر دیابت کمک کند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، محققان نروژی می‌گویند آب سرد باعث ترشح هورمون‌های چربی شکن در بدن می‌شود.

همچنین از مقاومت در برابر انسولین محافظت می‌کند. مقاومت به انسولین باعث دیابت می‌شود.

اگرچه این روزها شنا در آب سرد مد شده، اما به گفته پروفسور جیمز مرسر از دانشگاه قطب شمال نروژ و سرپرست مطالعه تحقیقاتی در این زمینه می‌گوید روشن است غوطه‌ور شدن در آب سرد اثرات مفیدی برای سلامتی دارد.

این تیم ضمن هشدار درباره مشکلات احتمالی مانند هیپوترمی و مشکلات قلبی ریوی می‌گویند آب سرد باعث ترشح هورمون های چربی شکن می شود که می تواند به محافظت در برابر چاقی و بیماری قلبی کمک کند.

محققان مذکور 104 مطالعه انجام شده درباره اثرات گردش خون آب سرد، سیستم ایمنی بدن، التهاب و استرس را بررسی کردند.

به گفته آنها غوطه ور شدن در آب با دمای کمتر از 20 درجه سانتی‌گراد (68 فارنهایت) باعث فعال شدن بافت چربی قهوه‌ای می‌شود. این چربی خوب برای حفظ دمای بدن کالری می‌سوزاند.

همچنین باعث افزایش تولید پروتئین آدیپونکتین می‌شود که نقش کلیدی در محافظت در برابر مقاومت به انسولین، دیابت و سایر بیماری ها دارد.

بر اساس یافته‌های منتشر شده در مجله بین المللی Circumpolar Health، غوطه وری مکرر در آب سرد در طول زمستان به طور قابل توجهی باعث افزایش حساسیت به انسولین و کاهش غلظت انسولین می‌شود.

اما محققان در مورد سلامت قلب با یافته‌های متناقض و بلاتکلیف روبرو شدند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که عوامل خطر قلبی عروقی در شناگرانی که با سرما سازگار شده‌اند بهبود یافته است در حالی که برخی دیگر دریافتند که این کار باعث افزایش بار روی قلب شده و سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.