شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اینترنت

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چه زمانی به ایران می‌رسد؟

اعتمادآنلاین|

پس از قطع شدن اینترنت در بعضی شهرها برخی افراد در توییتر از ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس‌ایکس خواسته بودند که ایستگاه‌های اینترنتی مبتنی بر ماهواره را به ایران ارائه دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ماسک پس از این درخواست‌ها روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که این شرکت خواستار معافیت از تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد. ماسک در پاسخ به توئیتی در توییتر نوشت: «استارلینک در این زمینه از تحریم‌های ایران درخواست معافیت خواهد کرد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز سه‌شنبه پیش اعلام کرد که با این پیشنهاد موافق است. پس از این اظهار نظرها موضوعاتی از قبیل‌گران بودن تجهیزات، عدم دردسترس بودن آن‌ها، لزوم اخذ مجوزها و… عنوان شد.

اما محمد جواد جهرمی وزیر ارتباطات پیشین ایران در کانال تلگرامی خود ساختار و چگونگی اتصال به اینترنت ماهواره‌ای را داشتن دستگاه‌های دریافت سیگنال عنوان کرده است. طبق گفته‌ او ساختار احتمالی شبکه‌ فیلترگریز در دنیا به این صورت عمل می‌کند که هر گوشی تلفن همراه یک میکرو بی‌تی‌اس محسوب می‌شود.

بنابراین باید دید که مثل تجربه کشور اوکراین امکان استفاده اینترنت استارلینک برای کاربران ایرانی دو روزه میسر می‌شود یا خیر؟

با توجه به اینکه اینترنت استارلینک نیاز به سخت‌افزار ویژه دارد، به این زودی خبری از اینترنت ماهواره‌ای نخواهد شد.