شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تعطیلات

غیر حضوری شدن دانشگاه ها با وجود قطعی اینترنت! / کدام دانشگاه‌ها غیر حضور شدند؟

به دلیل تعطیلات هفته جاری برخی از دانشگاه ها از روز شنبه دوم مهر تا پنجشنبه هفتم مهرماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

غیر حضوری شدن دانشگاه ها با وجود قطعی اینترنت! / کدام دانشگاه‌ها غیر حضور شدند؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، سال تحصیلی جدید ۱۴۰۱_۱۴۰۲ آغاز شد اما کلاس‌ها در برخی از دانشگاه‌ها مجازی است. در حالی دانشجویان هفته اول مهر را با آموزش آنلاین باید بگذرانند که اینترنت در کشور یا قطع است یا سرعت بسیار پایینی دارد. مشخص نیست قطعی اینترنت در کشور تا چه زمان ادامه دارد.

دانشگاه‌های تهران اعلام کردند که از دوم تا هفتم مهر مانند دوره کرونا کلاس‌ها مجازی است. اگرچه برخلاف دو سال گذشته این بار خبری از کرونا و موج مبتلایان این ویروس نیست.
این بار دانشگاه‌ها در اطلاعیه‌های مختلف دلیل آنلاین شدن آموزش را سهولت در رفت‌وآمد اعلام کردند. اما کدام دانشگاه‌ها این روزها آموزش آنلاین دارند؟

لیست دانشگاه‌هایی که غیرحضوری شدند

دانشگاه‌های تهران، الزهرا، شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه طباطبایی و سوره به دانشجویان اعلام کرده‌اند که کلاس‌های این هفته غیرحضوری است.

پیامکی که معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی برای دانشجویان فرستاده است: «اساتید گرامی و دانشجویان عزیز؛ به اطلاع می‌رساند:
با توجه به تعطیلی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به منظور تسهیل در رفت و آمد شما عزیزان، هفته اول مهر کلیه کلاس‌های دانشگاه علامه طباطبایی در سامانه‌های آموزش مجازی برگزار می‌شود. نام کاربری و رمزعبور ورود همه کاربران شماره استادی یا شماره دانشجویی است. معاونت آموزشی»

دانشگاه شهید بهشتی نیز اطلاعیه داد: «به دلیل دو روز تعطیل رسمی در هفته آینده و مشکلات رفت و آمد دانشجویان، کلاس‌های درس در هفته دوم نیمسال جاری از طریق سامانه مدیریت یادگیری (http://vu.sbu.ac.ir ) برگزار خواهد شد. جلسات دفاع کماکان به صورت حضوری برگزار می‌شود.»

دانشگاه‌الزهرا در اطلاعیه‌ای تقریبا مشابه دلیل آنلاین شدن کلاس‌های درس را تعطیلی دو روزه و مشکلات تردد عنوان کرد.

آنطور که ایرنا نیز گزارش داد، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز اطلاعیه داد: «با عنایت به تعطیلات مکرر دهه آخر ماه صفر در هفته آتی و در جهت اتخاذ وحدت رویه در برگزاری کلاس‌ها، صرفا در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه (دوم، چهارم و ششم مهر) هفته آتی(دوم تا پنجم مهر)کلیه کلاس‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی به صورت الکترونیکی تشکیل خواهند شد.»

اطلاعیه دانشگاه سوره اما اینگونه است: «به دلیل تعطیلات هفته جاری و پیگیری خانواده‌ها و دانشجویان از شرایط موجود برای حضور در کلاس‌ها، از روز شنبه دوم مهر تا پنجشنبه هفتم مهرماه کلیه کلاس‌های دانشگاه سوره در سامانه آموزش مجازی دانشگاه به آدرس زیر برگزار می‌شود… .»

آموزش آنلاین با وجود قطعی اینترنت!

این در حالی است که اینترنت سراسری در کشور در ساعاتی از روز به طور کامل قطع است یا اگر وصل باشد سرعت پایینی دارد. اگرچه در ساعاتی وصل می‌شود اما جوابگوی وصل شدن به سیستم و حضور در کلاس‌ها نیست.

گفته می‌شود با اینترنت داخلی امکان جست‌وجو در سایت‌های داخلی و وصل شدن در سامانه‌های داخلی برای کاربران وجود دارد. اما گزارش‌های برخی از کاربران نشان می‌دهد که به سامانه‌های داخلی هم نمی‌توانند وارد شوند. برخی هم می‌گویند به سختی می‌توانند به سامانه‌های داخلی وارد شوند.

در روزهای اخیر فیلتر اینترنت و فیلتر اینستاگرام در ایران صورت گرفت. بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها از خسارت به مشاغل خود در ادامه فیلتر اینترنت گفتند.
مشخص نیست قطعی اینترنت تا چه زمانی ادامه دارد. مقامات کشور نیز خبر قطعی از زمان وصل شدن اینترنت ندادند.

متروی رایگان برای دانشجویانی که تعطیل شدند

در حالی که دانشگاه‌های تهران از مجازی بودن کلاس‌ها در هفته اول مهر می‌گویند، شهرداری تهران از متروی رایگان برای دانشجویان و دانش‌آموزان خبر دادند.
عباس نامی، مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی گفت: «بر اساس اعلام شهردار تهران در هفته ابتدای مهر، مترو برای دانش‌آموزان و دانشجویان رایگان است. دانش‌آموزان از طریق لباس مدرسه و دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی می‌توانند از این امکان استفاده کنند.» (ایسنا)

امروز دوم مهر، زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ در مدارس به صدا درآمد. آموزش در مدارس برخلاف دانشگاه‌ها حضوری است و دانش‌آموزان می‌توانند در کلاس‌ها حضور داشته باشند. بنا بر اعلام وزیر آموزش‌وپرورش امسال ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند.

یوسف نوری گفت: « تعدادی از دانش‌آموزان هنوز ثبت‌نام نشده‌اند. تأخیرهایی به دلیل ۲ سال تعطیلی ناشی از کرونا هم داریم. برآورد ما این است که ۱۶ میلیون دانش‌آموز واجب‌التعلیم از پایه اول تا پایه دوازدهم داشته باشیم.»