شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اروپا

سقوط ۸۲ درصدی صادرات گاز روسیه به اروپا

سقوط ۸۲ درصدی صادرات گاز روسیه به اروپا

صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا در مدت یک سال گذشته، بیش از ۸۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، ترسا ریبرا، وزیر گذار انرژی اسپانیا به یک شبکه اسپانیایی گفت: در مدت یک سال گذشته، جریان گاز از روسیه بیش از ۸۲ درصد کاهش پیدا کرد. در واقع، در ژانویه سال ۲۰۲۱، عرضه از سوی روسیه، حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی در اروپا را تشکیل می داد. در حال حاضر، این رقم به ۱۰ درصد رسیده است.

ریبرا اوایل هفته گذشته اعلام کرده بود خط لوله گاز طبیعی که از اسپانیا به فرانسه از طریق پیرنه امتداد دارد، ظرفیتش را به میزان ۱۸ درصد افزایش داده و اگر فرانسه درخواست کند، می تواند فورا استفاده شود. اتصال دهنده ای که از ایرون می گذرد، تست آغاز فعالیت فنی را با موفقیت تکمیل کرده تا ظرفیت را ۱۸ درصد نسبت به سطح فعلی افزایش دهد و اگر این ظرفیت در مسیر فرانسه، به طور کامل استفاده شود، این خط لوله، می تواند شش درصد از مصرف گاز طبیعی فرانسه را تامین کند.

این وزیر اسپانیایی گفت: اسپانیا که برای تامین گاز به روسیه وابسته نیست، منابع کافی دارد تا به همسایگان نزدیکش فرانسه و ایتالیا کمک کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هفته گذشته اظهار کرده بود: انتظار می رود صادرات گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا، امسال به میزان ۵۰ میلیارد متر مکعب معادل یک سوم حجم صادرات سال گذشته، کاهش پیدا کند.

روسیه از زمان حمله نظامی به اوکراین، عرضه گاز به اروپا را به میزان قابل توجهی کاهش داده و کاهش تحویل گاز با تعطیلی خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان، به اوج خود رسید. روسیه اوایل ماه میلادی جاری اظهار کرد که مسیر صادرات گاز اصلی تا زمانی که تحریمهای بازدارنده تعمیرات توربینهای گاز از سوی غرب برداشته نشوند، بازگشایی نخواهد شد.

اروپا به نوبه خود به دنبال متنوع کردن واردات گاز از روسیه است و موفق شده است وابسته به گاز روسیه را کمتر کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هفته گذشته در سخنرانی سالانه اتحادیه اروپا، گفته بود سال گذشته ۴۰ درصد از واردات گاز ما از روسیه بود و اکنون، به ۹ درصد واردات خط لوله ای کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام