شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترکیه#روسیه

مذاکرات محرمانه ترکیه برای بهبود روابط با روسیه علی‌رغم هشدارهای آمریکا

اردوغان

علی رغم فشارهایی آمریکا درباره مراودات با روسیه، رسانه‌ها از جلسه‌ای محرمانه‌ای به ریاست اردوغان برای بررسی یک سازوکار مالی روسی خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، شبکه «تی‌ آر تی» ترکیه فاش کرد «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور روز گذشته (جمعه) در استانبول درباره استفاده از کارت‌های بانکی «میر» روسیه در ترکیه و جایگزین‌های احتمالی آن، جلسه‌ای پشت درهای بسته برگزار کرد.

خبرگزاری «تاس» روسیه نیز به نقل از این رسانه‌ی ترکیه‌ای خبر داد، «این جلسه حدود ۶ ساعت طول کشید و مسئولان وزارت دارایی، بانک مرکزی و روسای بانک‌های مهم ترکیه حضور داشتند. تا این لحظه هیچ اطلاعاتی مبنی بر تصمیمات اتخاذ شده در نشست محرمانه رئیس‌جمهور ترکیه با مسئولان فوق الذکر در دست نیست.»

براساس گزارش خبرگزاری تاس، تا پیش از فاش شدن این جلسه محرمانه گزارش شده بود که دو بانک ترکیه‌ای «بانکاسی» و «دنیز بانک» خروج لیر ترکیه از کارت‌های اعتباری میر روسیه را به حالت تعلیق درآورده بودند.

پیشتر نشریه بلومبرگ در گزارشی به نقل از یک مقام ترک نوشت که اختلاف بین شرکت‌های ترکیه و روسیه که تهدیدی برای جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ترکیه بود، در جریان مذاکرات بین سران دو کشور حل شد.

 منابع ترکیه‌ای در این باره اعلام کردند اردوغان در دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود مسئله هسته‌ای را حل کرد، آن‌ها بر سر بازگرداندن شرکت سازنده ترکیه‌ای «آی سی ایکتاس» (IC Ictas) به عنوان پیمانکار اصلی این پروژه ۲۰ میلیارد دلاری، توافق کردند.

بالاگرفتن جنگ و درگیری بین روسیه و اوکراین سایه تاریک خود را به بحران انرژی در ترکیه هم انداخته و دولت اردوغان را وادار به افزایش قیمت برق و گاز طبیعی کرده است، در این میان، مردم ترکیه تورم و هزینه‌های بالایی را شاهد هستند. یکی از دلایل تلاش ترکیه برای بهبود روابط با روسیه استفاده از انرژی این کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران