شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تلویزیون#کودکان

تماشای تلویزیون با کودکان چه مزیتی دارد؟

محققان می‌گویند تماشای تلویزیون همراه با کودک به رشد شناختی وی کمک کرده و آن را تقویت می‌کند.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، محققان انگلیسی دریافتند حضور والدین برای پاسخ دادن به سؤالات و گفتگو با کودک در حالی که آنها تلویزیون تماشا می‌کنند برای رشد شناختی آنها مثبت است.

با این حال، تماشای انفرادی صفحه نمایش برای کودکان مضر بوده و به رشد اجتماعی و شناختی آنها آسیب می‌رساند.

به گفته محققان دانشگاه پورتمعتقدند والدین باید از فناوری‌هایی مانند تلفن و تلویزیون به عنوان ابزاری برای رشد مغز فرزندشان برای آینده استفاده کنند.

یک تیم تحقیقاتی بریتانیایی از دانشگاه پورتس موث، با انجام متاآنالیز مطالعات قبلی دریافتند اگرچه کودک خردسال ممکن است با صرف زمان زیاد روی تلفن و تلویزیون آسیب ببیند، اما همراه بودن با والدین هنگام تماشا می‌تواند در ساعات استاندارد مفید هم باشد.

این به این دلیل است که والدین می‌توانند به سوالاتی که ممکن است پیش بیاید پاسخ دهند و همچنین با آنها گفتگو کنند. این روند معمولاً منفعلانه و بدون فکر تماشای تلویزیون را به تجربه‌ای تبدیل می‌کند که مهارت‌های تفکر آنها را درگیر می‌کند و توانایی آنها را برای مکالمه افزایش می‌دهد.

البته این محققان هشدار می‌دهند زمان تلویزیون نباید جایگزین سایر فعالیت‌های اجتماعی و یادگیری شود و زمان زیاد صفحه نمایش همچنان مضراتی را به همراه دارد، اما راه‌هایی برای تبدیل آن به فعالیت مفیدتر وجود دارد.

دکتر «اتسر سوموگی» از بخش روانشناسی دانشگاه پورتس موث در این باره تاکید دارد روایت ضعیف، ویرایش سریع و محرک‌های پیچیده می‌تواند استخراج یا تعمیم اطلاعات را برای کودک دشوار کند.

اما زمانی که محتوای صفحه برای سن کودک مناسب باشد و والدین درباره آن توضیح دهند، تأثیر مثبتی خواهد داشت، به ویژه زمانی که برای تشویق تعامل، طراحی شده باشد.