شهر خبر

هشدار: خواب طولانی برای سلامت مغز ضرر دارد

محققان چینی می‌گویند تا دیر وقت بیدار ماندن و خواب کمتر از هشت ساعت خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد و همچنین زودتر به رختخواب رفتن و طولانی‌تر خوابیدن می‌تواند برای سلامت مغز مضر باشد.

به گزارش آی زندگی و به نقل از دیلی میل، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه شاندونگ در منطقه شمال شرقی این کشور دریافتند که خطر ابتلا به زوال عقل در افراد بالای 60 سال که قبل از ساعت 9 شب به رختخواب رفته و هر شب به طور متوسط ​​بیش از هشت ساعت می‌خوابند، در مقایسه با همسالان خود که کمتر می‌خوابیدند و دیرتر بیدار می‌ماندند؛ بیشتر است.

در حالی که خواب باکیفیت معمولاً با سلامت مغز مرتبط است، این مطالعه نشان داد خطر زیاد خوابیدن در فرد وجود دارد. متخصصان همچنین اغلب هشدار می‌دهند که سالمندانی که بیش از حد معمول شروع به خوابیدن می‌کنند ممکن است علائم اولیه ابتلا به زوال عقل را داشته باشند.

به همین دلیل این افراد باید تحت نظارت و غربالگری زوال عقل قرار گیرند تا درمان برایشان زودتر شروع شود.

تیم تحقیقاتی که یافته‌های خود را در مجله انجمن سالمندان آمریکا منتشر کرد، داده‌های مربوط به خواب نزدیک به 2000 شرکت‌کننده بین 60 تا 74 سال را جمع‌آوری و تحلیل کرده است.

این افراد به طور متوسط ​​حدود چهار سال برای ارزیابی الگوی خواب و سلامت مغز تحت نظر قرار گرفتند.

در طی چهار سال، محققان دریافتند کسانی که اغلب ساعات طولانی‌تری می‌خوابیدند، 70 درصد بیشتر در معرض ابتلا به این وضعیت شناختی ویرانگر بودند.

در حالی که این مطالعه ممکن است غافلگیر کننده باشد – از آنجایی که کیفیت خواب هر شب اغلب با سلامت مغزمرتبط است – کارشناسان مدتهاست هشدار داده اند که الگوهای خواب غیرطبیعی اغلب نشانه‌هایی است که فرد دچار زوال شناختی می‌شود.

خواب بیش از حد، بی خوابی و اختلال در خواب توسط متخصصان به عنوان شاخص‌های اولیه کلیدی در نظر گرفته می‌شود که فرد در نهایت در آینده از بیماری‌های شناختی مانند پارکینسون، آلزایمر یا زوال عقل رنج می‌برد.