شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آسیب

تاثیر ساعت درونی بدن در بهبودی انسان پس از آسیب‌های مغزی

محققان آمریکایی، شواهد جدیدی را در مورد تاثیر ساعت درونی بدن در بهبود مغز پس از آسیب ‌های مغزی تروماتیک (TBI) کشف کرده اند.

به گزارش آی‌زندگی، طبق تحقیقات جدید بیمارستان ملی کودکان، نوعی از سلول‌ های مغزی که می ‌توانند خود را تجدید کنند، توسط ریتم ‌های شبانه ‌روزی تنظیم می ‌شوند و بینش ‌های قابل‌ توجهی در مورد اینکه چگونه ساعت درونی بدن ممکن است باعث بهبود مغز پس از آسیب ‌های مغزی تروماتیک (TBI) شود، ارائه می ‌دهند. این کشف محققان، راه‌ های جدیدی را برای درمان ‌های TBI باز می ‌کند. این آسیب ها در حال حاضر به جای گزینه های درمان دارویی هدفمند، تنها با مراقبت های حمایتی و توانبخشی مدیریت می شوند.یافته های جدید همچنین بر اهمیت پرداختن به اختلالات شبانه روزی برای کمک به بهبودی مغز آسیب دیده تاکید می کند

بسیاری از سلول های بدن از یک ریتم ۲۴ ساعته پیروی می کنند که توسط ژن های آن ها با نام ساعت شبانه روزی هدایت می شود. تیم تحقیقاتی دریافت که نوع نسبتاً تازه کشف ‌شده ‌ای از سلول‌ های مغزی، معروف به NG۲ گلیا، یا سلول ‌های پیش ‌ساز الیگودندروسیت، نیز از یک ریتم شبانه ‌روزی پیروی می ‌کند. این نوع سلولی، یکی از معدود سلول هایی است که به طور مداوم در طول بزرگسالی، خود را تجدید می کند و در هفته اول پس از آسیب های مغزی، به طور قابل توجهی تکثیر می شود.

محققان اضافه کرده اند: ما شواهدی را برای نقش این مسیر مولکولی شناخته شده یعنی ساعت شبانه روزی مولکولی، در تنظیم توانایی تکثیر NG۲ گلیا، هم در حالت استراحت و هم پس از آسیب پیدا کرده ایم. این یافته ها، به عنوان نقطه شروعی برای بررسی بیشتر مسیرهای کنترل بازسازی سلولی و بهینه سازی بهبودی پس از آسیب مغزی خواهد بود.

به نقل از سیناپرس، TBIکه گاهی «اپیدمی خاموش» نامیده می ‌شود، سالانه ۶۹ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. TBI علت اصلی مرگ و میر در افراد زیر ۴۵ سال است و کسانی که زنده می مانند اغلب دچار ناتوانی های جسمی، شناختی و روانی پایدار، هستند.

با این حال، هیچ درمان هدفمندی برای TBI وجود ندارد، بنابراین کشف مکانیسم ‌هایی که می‌ توانند قفل بازسازی سلول ‌های NG۲ گلیا را، رایج‌ ترین نوع سلول ‌های مغزی خودتجدیدی در مغز بزرگسالان، باز کنند، حیاتی است.

پژوهشگران اظهار داشته اند، برای محققان دانستن این که تجدید سلول با زمان روز هماهنگ است، امری ضروری محسوب می شود. با این دانش، ما می ‌توانیم در فرآیند بهبود ژنتیکی بدن، عمیق ‌تر کاوش کنیم تا بفهمیم سلول ‌ها چگونه خود را تنظیم و بازسازی می‌ کنند. یافته های تحقیقاتی در مجله eNeuro منتشر شده اند.