شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#انگلیس

انگلیس گام هفتم مبارزه با تورم را برداشت

انگلیس گام هفتم مبارزه با تورم را برداشت

فردای اقتصاد: پس از ایالات متحده، روز گذشته بانک مرکزی انگلیس نیز نرخ بهره را افزایش داد. حالا این نرخ به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسیده است. به این ترتیب بانک مرکزی انگلیس در هفتمین گام متوالی برای مقابله‌ با اژدهای تورم، نرخ بهره اصلی خود را ۰.۵ درصد افزایش داد و به ۲.۲۵ درصد رساند.

جلسه کمیته سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلستان با یک هفته تاخیر به دلیل درگذشت ملکه الیزابت برگزار شد. نرخ بهره بین بانکی در بریتانیا دوسال پیش برای کاهش تأثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به ۰.۱ درصد کاهش یافته بود.

بانک انگلیس همچنین تصمیم دارد سهام اوراق قرضه دولتی بریتانیا را ۸۰ میلیارد پوند (۹۰ میلیارد دلار) طی ۱۲ ماه آینده کاهش دهد و در مجموع به ۷۵۸ میلیارد پوند برساند. این سازمان اعلام کرد که عدم اطمینان در مورد چشم‌انداز قیمت خرده‌فروشی انرژی بریتانیا پس از اعلام اقدامات حمایتی از جمله تضمین قیمت انرژی توسط دولت، کاهش یافته است.

در بیانیه بانک آمده است: «با توجه به ضمانت قیمت انرژی، اوج تورم اندازه‌گیری شده به‌عنوان شاخص قیمت مصرف‌کننده در حال حاضر به احتمال زیاد کمتر از پیش‌بینی‌ گزارش آگوست است و در اکتبر کمتر از ۱۱ درصد خواهد بود».

با این وجود، قبض‌های انرژی همچنان صعودی است و انتظار می‌رود تورم در ترکیب با اثرات غیرمستقیم هزینه‌های انرژی بالاتر، قبل از شروع کاهش، در طی چند ماه آینده بالای ۱۰ درصد باقی بماند. بانک مرکزی بریتانیا اعلام کرد که اقدامات لازم را برای کاهش تورم تا هدف دو درصدی پایدار در میان‌مدت انجام خواهد داد.

تورم سالانه بریتانیا به دلیل شرایط ناشی از جنگ در اوکراین، همه‌گیری کرونا و برگزیت به سرعت در حال افزایش است و از محدوده ۲ درصد در سال گذشته به ۱۰.۱ درصد در ماه جولای رسید که در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بود. البته ماه گذشته شاهد کاهش این نرخ به ۹.۹ درصد بودیم.  اگرچه آخرین داده‌های تورم سالانه کاهش قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه آگوست را نشان می‌دهد، اما ارقام ماهانه حاکی از ادامه افزایش ۰.۵ درصدی قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه آگوست است.

با شروع هفته بانک مرکزی سوئد، نرخ بهره را به طور غیرمنتظره ای یک درصد افزایش داد. فدرال رزرو ایالات متحده و بانک ملی سوئیس (SNB) نیز نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد افزایش دادند. در همین حال، بانک مرکزی اروپا (ECB) در اوایل ماه جاری نرخ بهره را به میزان بی سابقه ۰.۷۵ درصد افزایش داد.