شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارمنستان#جمهوری آذربایجان

شرط ارمنستان برای امضای پیمان صلح با آذربایجان

شرط ارمنستان برای امضای پیمان صلح با جمهوری آذربایجان

نخست‌وزیر ارمنستان گفت به رسمیت شناختن تمامیت ارضی این کشور در مرزهای شناخته شده بین‌المللی آن از سوی جمهوری آذربایجان می‌تواند به دو کشور اجازه دهد معاهده صلح امضا کنند.

به گزارش مشرق، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان جمعه (۲۳ سپتامبر) گفت به رسمیت شناختن تمامیت ارضی ارمنستان در مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی آن از سوی جمهوری آذربایجان می‌تواند به دو کشور اجازه دهد معاهده صلح امضا کنند.  

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پاشینیان در سخنرانی در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در نیویورک در حال برگزاری است، گفت: اگر (جمهوری) آذربایجان تمامیت ارضی ارمنستان را نه به لحاظ تئوری بلکه به شکل ملموس به رسمیت بشناسد، منظورم تمامیت ارضی به رسمیت شناخته شده ما به وسعت ۲۹ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع است، به این معناست که ما می‌توانیم معاهده صلح را با به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی یکدیگر امضا کنیم.  

وی انتظار دارد در غیر این صورت، جمهوری آذربایجان از موضوع تعیین حدود مرزها برای طرح ادعاهای ارضی جدید استفاده و وضعیت را تشدید کند. پاشینیان گفت: (جمهوری) آذربایجان سرزمین‌های مشهودی از ارمنستان را تحت اشغال خود نگه می‌دارد و همانطور که گفتم خطر تجاوز جدید از سوی جمهوری آذربایجان بسیار بالاست.   

به باور نخست‌وزیر ارمنستان، «حل‌وفصل همه جانبه مناقشه قره‌باغ کوهستانی یکی از عوامل کلیدی ثبات منطقه‌ای است که در آن باید حقوق و امنیت ارمنی‌هایی که در منطقه زندگی می‌کنند تضمین شود». 

وی افزود: می‌خواهیم از امنیت و دسترسی بلامانع آژانس‌های بشردوستانه به قره‌باغ کوهستانی به منظور ارزیابی وضعیت بشردوستانه، حقوق بشر و تضمین حفاظت از میراث فرهنگی در آنجا حمایت شود. هدف ارمنستان برقراری ثبات، امنیت و صلح بلندمدت است و کشور ما متعهد به ادامه تلاش های دیپلماتیک برای نیل به این هدف است.  

دور جدید خصومت‌ها بین دو کشور همسایه ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) در منطقه‌ای نامرتبط با منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی آغاز شد. باکو از حمله‌ در پاسخ به اقدام تحریک‌آمیز ارمنستان خبر داد و ایروان هم گفت که نیروهای جمهوری آذربایجان شهرهای مسکونی ارمنستان بدون هیچ زیرساخت نظامی را هدف گلوله‌باران قرار دادند. هر دو کشور در ساعات بعد همان روز ۱۳ سپتامبر با آتش‌بس موافقت کردند که شبانه نقض شد. بعد از آن، آتش‌بس دیگری اواخر ۱۴ سپتامبر اجرایی شد.  

مناقشه دیرینه بر سر قره‌باغ کوهستانی سپتامبر ۲۰۲۰ شعله‌ور شد که جدی‌ترین تشدید تنش در روابط جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان در طول سال‌ها بود. این خصومت‌ها در نوامبر ۲۰۲۰ با اعلامیه سه‌جانبه با میانجیگری روسیه پایان یافت. دو کشور با آتش‌بس کامل و تبادل اسرا موافقت کردند. با این حال، وضعیت در منطقه متشنج باقی مانده و به تناوب درگیری‌هایی بین دو کشور رخ داده است.