شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خوزستان

فغان زمین و آسمان خوزستان از آتشسوزی تالاب هورالعظیم

فغان زمین و آسمان خوزستان از آتشسوزی تالاب هورالعظیم

در ماه های اخیر آتش سوزی تالاب هورالعظیم در قسمت عراقی به دلیل خشکسالی و نبود کامل آب و همچنین گرمای هوا اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تالاب مرزی هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین، در جنوب غربی ایران و در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع شده‌ است. یک سوم این تالاب در کشورمان و دوسوم آن در کشور عراق واقع است.

آتش سوزی یکی از چالش‌های این روزهای این تالاب است. در تابستان سال ۹۷ که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داده بود، آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر در خوزستان پیش رفت و هشت شهرستان را درگیر کرد.

شهریور سال گذشته نیز آتش سوزی در سه نقطه از بخش عراقی تالاب هورالعظیم، باعث شد دود این آتش سوزی شهر رُفیّع از توابع شهرستان هویزه را فرا گیرد.

رودخانه کرخه امسال برای دومین سال متوالی با بحران کم آبی روبه رو است و در ماه‌های اخیر تقریبا هیچ آبی از این رودخانه وارد هورالعظیم نشده است و متاسفانه علت دقیق آتش‌سوزی که ۱۷۵۰ هکتار از بخش ایرانی این تالاب بین‌المللی را سوزاند هنوز مشخص نیست.

آتش سوزی تالاب هورالعظیم در قسمت عراقی به دلیل خشکسالی و نبود کامل آب و همچنین گرمای هوا اتفاق افتاده است. برخی گرمای هوا را از متهمان ردیف اول این آتش‌سوزی می‌دانند، برخی گمانه‌زنی‌ها علت آتش‌سوزی تالاب شادگان را صدور مجوز خروج آب به‌سمت عراق و اروند رود از طریق دریچه‌های دایک مرکزی این تالاب می‌دانند.

در این راستا علی بنی‌عگبه رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز در گفت و گویی با اشاره به تکرار مداوم آتش‌سوزی‌ها در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، گفت: هوای شهر اهواز، دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه متاثر از این حریق بوده است. با کاهش شرجی و تغییر جهت وزش باد به سمت جنوب شرقی، دود حریق تالاب به سمت شهرهای خوزستان می‌آید.

گفته می شود، دود ناشی از این آتش‌سوزی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر فراتر رفت و نفس کشیدن شهروندان پیرامون را سخت کرد. باتوجه به وضعیت خشکسالی و کاهش شدید باران، کارشناسان نسبت به وقوع آتش‌سوزی‌های شدید در این تالاب هشدار می‌دهند و از وزارت نیرو می‌خواهند که حقابه تالاب را پرداخت کند.

در چندماه اخیر این دومین آتش سوزی در بخش عراقی تالاب است که هوای شهرهای اهواز، هویزه، حمیدیه و کارون را تحت تأثیر قرار داده است.

آلودگی ناشی از آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، شاخص کیفی هوای اهواز را در وضعیت خطرناک ٣٣٥ ppm قرار داده است. توجه به تامین حقابه ها توسط وزارت نیرو یکی از راهکار های اصلی برای جلوگیری از این رخداد خطرناک است.

تامین امکانات و تجهیزات لازم برای خاموش کردن آتش در تالاب ها نیازمند عزم ملی سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت بحران است.

انتهای پیام/