شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اربعین#عتبات#زائران

زائران از عتبات بازگشتند اما هنوز خبری از وام اربعین نیست

زائران از عتبات بازگشتند اما هنوز خبری از وام اربعین نیست

بارها مسئولان اقتصادی دولت، سازمان حج و زیارت و همچنین ستاد مرکزی اربعین درباره وام ویژه زائران تاکیداتی داشتند اما نه کسی این وام را داده و نه کسی آنرا دریافت کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی 14 شهریور 1401 در مورد وام اربعین به زائران اظهار کرد: تا سقف ۵ میلیون تومان تسهیلات برای حضور زمینی زائران اربعین حسینی علیه‌السلام در بزرگترین اجتماع بشری جهان از سوی بانک‌ها پیش‌بینی شده است.

 پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه 3 تا 5 میلیون تومانی خبر مهم وزیر اقتصاد بود برای زائران اربعین امسال و مهم‌تر اینکه زائران برای دریافت این تسهیلات نیازی به مراجعه به بانک ندارند و می‌توانند با ثبت نام در سامانه سماح از دریافت این وام بهره‌مند شوند.

احسان خاندوزی

شکایت‌های زیادی در خصوص ندادن وام 3 تا 5 میلونی اربعین به زائران به خبرگزاری برنا شد و معترضین اظهار کردند که سفر زیارتی آنها به پایان رسیده است و به آنها هیچ وامی تعلق نگرفته است؛ خبرنگار برنا جهت پیگیری شکایت زائران از بانک مرکزی و بانک‌های مربوطه در خصوص جزئیات پرداخت این وام به زائران پرداخت و بانک مرکزی و بانک‌های دولتی و غیردولتی گفتند که هیچ ابلاغیه برای اجرای این کار صورت نگرفته است و تا کنون حتی به یک نفراز متقاضیان هم وامی در این خصوص اعطا نشده است.

علاوه براینکه وزیر اقتصاد قول اعطای وام اربعین به زائران داده بود؛ علی بهادری جهرمی سخنگو دولت هم نیز به تمامی زائران اربعین قول پرداخت این را وام داده بود.

وام+اربعین
در همین حال حمیدرضا محمدی مدیرکل برنامه‌ریزی و پذیرش و اعزام عتبات سازمان حج و زیارت به دلیل پیگیری‌های زیاد زائرین در خصوص اینکه آیا قرار است همچنین وامی صورت گیرد یا خیر در حساب توییری خود اظهار کرد: اطلاعات افراد درخواست‌کننده تسهیلات اربعین در سامانه «سماح»، به وزارت اقتصاد و دارایی فرستاده شده و درحال بررسی است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ براساس شرایطی که از سوی وزارت اقتصاد اعلام شده، متقاضی دریافت وام اربعین باید سرپرست خانوار و دریافت‌کننده یارانه باشد، در سامانه سماح سازمان حج و زیارت برای اربعین ثبت‌نام کرده و صرفا از مرزهای زمینی سفر کرده باشد.

بر اساس این توضیحات داده شده زائرانی که سرپرست خانوار نیستند امکان بهره‌مندی از این تسهیلات با رضایت سرپرست خانوار را خواهند داشت.

میزان این تسهیلات برای یک نفر سرپرست خانوار سه میلیون تومان، به همراه یک نفر از اعضای تحت پوشش چهار میلیون تومان و همراهان دو نفر یا بیشتر پنج میلیون تومان اعلام شده است.

خبرگزاری برنا، اعطای وام ویژه اربعین را تا حصول نتیجه نهایی دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام/