شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسی#جام جهانی#برزیل#سوئد#برزیلی

جوان‌ترین‌های جام جهانی؛ از پله‌ی ۱۷ ساله تا مسی ۱۸ ساله

پله رکورد جوان‌ترین بازیکنی که در فینال جام جهانی مردان گل زده است را نیز در اختیار دارد. اسطوره برزیلی در پیروزی ۵ بر ۲ برزیل مقابل سوئد در فینال سال ۱۹۵۸ دو گل زد آن هم زمانی که ۱۷ سال و ۲۴۹ روز سن داشت.

ادسون آرانتس دوناسیمنتو ملقب به پله رکورددار جوان‌ترین گلزن تاریخ جام جهانی است.

به گزارش تایمز، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دو ماه دیگر شروع می‌شود و ۳۲ تیم حاضر در این رقابت‌ها برابر هم به میدان می‌روند. در آستانه این رقابت‌ها جوان‌ترین گلزنان تاریخ جام جهانی را بررسی می‌کنیم.

جوان‌ترین بازیکنانی که در جام جهانی گل زده اند چه کسانی هستند؟

۱. پله
(۱۷ سال و ۲۳۹ روز)
برزیل مقابل ولز - ۱۹ ژوئن ۱۹۵۸

جوان‌ترین‌های جام جهانی؛ از پله‌ی ۱۷ ساله تا مسی ۱۸ ساله

پله جوان‌ترین بازیکنی است که در فینال جام جهانی فوتبال گلزنی کرده است. در واقع مهاجم برزیلی تنها بازیکن زیر ۱۸ سالی است که در یک مسابقه در تاریخ مسابقات گلزنی کرده است. با توجه به زدن ۶ گل در راه کسب افتخار با برزیل در جام جهانی ۱۹۵۸، این موضوع بسیار چشمگیرتر می‌شود.

گل اول او در بازی یک چهارم نهایی مقابل ولز، زمانی به ثمر رسید که فقط ۱۷ سال و ۲۳۹ روز داشت. او در نیمه نهایی مقابل فرانسه هت‌تریک کرد و در فینال مقابل سوئد دو گل دیگر زد تا به برزیل کمک کند برای اولین بار قهرمان جام جهانی فوتبال شود. پله پنجمین بازیکن جوانی است که در جام جهانی بازی کرده است. جوان‌ترین بازیکنی که در جام جهانی بازی کرده است نورمن وایت ساید، هافبک سابق منچستریونایتد و ایرلند شمالی است که در اولین بازی خود ۱۹۴ روز از پله برزیلی کوچکتر بود.

۲. مانوئل روزاس
(۱۸ سال و ۹۳ روز)
مکزیک - آرژانتین - ۱۹ ژوئیه ۱۹۳۰
مانوئل روزاس مدافع مکزیکی دومین گلزن جوان جام جهانی است. زمانی که در ژوئیه ۱۹۳۰ فقط ۱۸ سال و ۹۳ روز داشت، روزاس در شکست ۶ بر ۳ مکزیکی‌ها مقابل آرژانتین دو گل برای تیمش به ثمر رساند. او همچنین اولین گل به خودی بود که در تاریخ جام جهانی را نیز به ثمر رساند.

۳. مایکل اوون
(۱۸ سال و ۱۹۰ روز)
انگلیس مقابل رومانی – ۲۲ ژوئن ۱۹۹۸
مایکل اوون سومین بازیکن جوانی است که در جام جهانی گل زده است و جوان‌ترین بازیکن اروپایی از این حیث است. اوون زمانی که تنها ۱۸ سال و ۱۹۰ روز داشت گلزنی کرد. مهاجم سابق لیورپول، نیوکاسل و رئال مادرید در جام جهانی ۹۸ فرانسه به این موفقیت برای انگلیس رسید.

برنده توپ طلا در سال ۲۰۰۱ یک گل دیگر در جام جهانی ۱۹۹۸ به ثمر رساند و یکی از به یادماندنی‌ترین گل‌های انگلیس در تاریخ جام جهانی را مقابل آرژانتین به ثمر رساند.

۴. نیکولای کواچ
(۱۸ سال و ۱۹۷ روز)
رومانی مقابل پرو – ۱۴ ژوئیه ۱۹۳۰
نیکولای کواچ، مهاجم رومانیایی تنها گل خود را در جام جهانی فوتبال در پیروزی ۳ بر یک رومانی مقابل پرو در سال۱۹۳۰ به ثمر رساند. او در جام جهانی ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ نیز حضور داشت، ولی گل نزد.

۵. دیمیتری سیچف
(۱۸ سال ۲۳۱ روز)
روسیه مقابل بلژیک – ۱۴ ژوئن ۲۰۰۲

جوان‌ترین‌های جام جهانی؛ از پله‌ی ۱۷ ساله تا مسی ۱۸ ساله

گل دقیقه ۸۸ دیمیتری سیچف برای روسیه در شکست ۳ بر ۲ آن‌ها مقابل بلژیک در جام جهانی ۲۰۰۲ آخرین گلی بود که روسیه در جام جهانی ژاپن و کره جنوبی به ثمر رساند. سیچف تنها ۱۸ سال و ۲۳۱ روز داشت که گل زد.

۶. لیونل مسی
(۱۸ سال و ۳۵۷ روز)
آرژانتین مقابل صربستان و مونته نگرو – ۱۶ ژوئن ۲۰۰۶

جوان‌ترین‌های جام جهانی؛ از پله‌ی ۱۷ ساله تا مسی ۱۸ ساله

لیونل مسی اولین گل خود در جام جهانی را در بازی آرژانتین مقابل صربستان و مونته نگرو در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به ثمر رساند. گل دقیقه ۸۸ مسی پس از ورود او به عنوان یار تعویضی به ثمر رسید. این ستاره تنها ۱۸ سال و ۳۵۷ روز داشت که در اولین بازی خود در جام جهانی مقابل دراگوسلاو یوریچ دروازه‌بان صربستان گلزنی کرد.

۷: جولیان گرین (۱۹ سال و ۲۵ روز)
آمریکا مقابل بلژیک – ۱ ژوئیه ۲۰۱۴،

۸: دیووک اوریگی (۱۹ سال و ۶۵ روز)
بلژیک مقابل روسیه – ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴،

۹: مارتین هافمن (۱۹ سال و ۸۸ روز)
آلمان شرقی مقابل شیلی – ۱۸ ژوئن ۱۹۷۴،

۱۰: کنستانتین استانچیو (۱۹ سال و ۹۲ روز)
رومانی مقابل پرو – ۱۴ ژوئیه ۱۹۳۰

جوان‌ترین بازیکنی که در جام جهانی هت‌تریک کرده است

جوان‌ترین‌های جام جهانی؛ از پله‌ی ۱۷ ساله تا مسی ۱۸ ساله

پله به عنوان جوان‌ترین گلزن تاریخ جام جهانی مردان راضی نبود؛ او تنها پنج روز بعد از زدن اولین گلش در جام جهانی، در دیدار مقابل فرانسه در جام جهانی ۱۹۵۸ هت‌تریک کرد.

این برزیلی تنها بازیکن زیر ۱۹ سال است که در تاریخ این مسابقات هت‌تریک کرده است. بازیکن بعدی ادموند کانن آلمانی است که در جام جهانی ۱۹۳۴ وقتی (۱۹ سال و ۱۹۸ روز) داشت مقابل بلژیک گل زد. جوان‌ترین بازیکنی که بیش از سه گل در یک مسابقه جام جهانی مردان به ثمر رساند، ارنست ویلیموفسکی برای لهستان برابر برزیل در سال ۱۹۳۸ بود. او ۲۱ سال و ۳۴۷ روز داشت که در یک بازی چهار گل به ثمر رساند.

جوان‌ترین بازیکنی که در فینال جام جهانی گلزنی کرده است

بگذارید شوکه‌تان کنیم! پله همچنین رکورد جوان‌ترین بازیکنی که در فینال جام جهانی مردان گل زده است را نیز در اختیار دارد. اسطوره برزیلی در پیروزی ۵ بر ۲ برزیل مقابل سوئد در فینال سال ۱۹۵۸ دو گل زد آن هم زمانی که ۱۷ سال و ۲۴۹ روز سن داشت.

جوان دیگری که در فینال جام جهانی گلزنی کرد کیلیان ام‌باپه برای فرانسه در فینال ۲۰۱۸ مقابل کرواسی بود. ام‌باپه تنها ۱۹ سال و ۲۰۷ روز داشت که در فینال مسکو گلزنی کرد.