شهر خبر

ویتامین دی چه کمکی به بدن می‌کند؟

به گزارش آی‌‌زندگی، مقدار توصیه شده روزانه ویتامین دی برای اکثر افراد ۱ تا ۷۰ ساله ۶۰۰ IU است. برای افراد بالای ۷۰ سال، ۸۰۰ IU و برای نوزادان ۴۰۰ IU است. فواید آن را به اختصار بیان می‌کنیم.

می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان کمک کند

واضح است که ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می‌کند. بدون ویتامین دی کافی در بدن، شکل فعال کلسیم، هورمون کلسیتریول، به اندازه کافی وجود نخواهد داشت. جذب کلسیم به بدن اجازه می‌دهد تا سطح کافی از آن عنصر و همچنین فسفات را حفظ کند، که هر دو باعث رشد و حفظ استخوان‌های سالم و قوی می‌شوند.

پوکی استخوان یکی از دلایل اصلی شکستگی استخوان در افراد مسن است. این بیماری استخوان زمانی ایجاد می‌شود که چرخه ایجاد استخوان جدید و از دست دادن استخوان قدیمی نامتعادل می‌شود و استخوان از بین می‌رود.

ممکن است علائم اختلال عاطفی فصلی (افسردگی فصلی) را بهبود بخشد

محققان بر این باورند که سطح ویتامین دی یک فرد ممکن است در واقع در خطر ابتلا به اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی فصلی نقش داشته باشد. از آنجایی که در فصل زمستان نور خورشید کمتر است، افراد تمایل به تولید ویتامین دی کمتری دارند که ممکن است بر فعالیت انتقال‌دهنده عصبی سروتونین تاثیر بگذارد و در اختلال عاطفی فصلی نقش داشته باشد.

می‌تواند در برابر عفونت‌های تنفسی محافظت کند

سطح ویتامین دی خود را افزایش دهید و ممکن است متوجه شوید که کمتر از حد معمول به عفونت‌های تنفسی (معروف به سرماخوردگی و آنفولانزا) مبتلا می‌شوید. حتی تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود ویتامین دی ممکن است پیامدهای کووید۱۹ را بدتر کند.

ممکن است به محافظت در برابر بیماری قلبی و سکته کمک کند

ویتامین دی کافی با کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی مرتبط است.

می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد

مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین دی ممکن است به افزایش حساسیت به انسولین، تقویت عملکرد سلول‌های بتا و کاهش التهاب کمک کند، که همه مزایای بالقوه برای کاهش خطر و کمک به مدیریت دیابت نوع ۲ است.

در کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان نقش دارد

دانشمندان توجه فزاینده‌ای به نقش احتمالی ویتامین دی در پیشگیری از سرطان دارند. بررسی ۶۳ مطالعه مشاهده‌ای که ارتباط بالقوه بین ویتامین دی و سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان تخمدان و سرطان پروستات را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه داشت که نشان می‌دهد ویتامین دی ممکن است راهی آسان و کم‌هزینه برای کمک به کاهش خطر سرطان باشد.

منبع: سلامت