شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مهلت

فردا؛ آخرین مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان

صادرکنندگانی که در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صادرات داشته‌اند، ولی هنوز تعهد ارزی خود را ایفا نکرده‌اند فقط تا فردا زمان دارند که نسبت به این موضوع اقدام کنند.

به گزارش ایبِنا، بر اساس برنامه زمانی اعلام‌شده صادرکنندگانی که در سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صادرات داشته‌اند، ولی هنوز تعهد ارزی خود را ایفا نکرده‌اند فقط تا فردا ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ زمان دارند که نسبت به این موضوع اقدام کنند.

آنطور که متولیان می‌گویند، این مهلت تاکنون چند بار تمدید شده و از این رو در حال حاضر برنامه‌ای برای تمدید وجود ندارد و تا فردا باید تعهد ارزی ایفا شود.

این مهلت پیش از این تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ تمدید شده بود.

گفتنی است، تعهد ارزی صادرات به منظور برگشتن ارز‌های حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی به منظور رونق بازار و هماهنگ سازی چرخه است. بر اساس بخش نامه‌های ابلاغ شده بانک مرکزی همه صادرکنندگان کالا باید ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی بازگردانند. بر اساس بخشنامه‌ای که در سال ۹۷ اعلام شد، بازگشت ارز برای صادرات بسته به مقدار مجموع صادرات کالا بر حسب یورو متفاوت است. بانک مرکزی نیز خود مکلف است با تأمین ارز برای صادرات کالا از بازگشت ارز به چرخه اقتصادی حمایت کند.

درواقع رفع تعهد ارزی به معنای بازگشت درصدی از ارز حاصل از صادرات کالاست که باید با یکی از روش‌های تعیین شده توسط دولت، این ارز به چرخه اقتصادی بازگردانده شود.