شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جهان اسلام

دبیرکل مجمع تقریب: اختلاف بین علمای جهان اسلام سبب ترور و تکفیر می‌شود

دبیرکل مجمع تقریب: اختلاف بین علمای جهان اسلام سبب ترور و تکفیر می‌شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اختلاف نظر بین علمای جهان اسلام را یکی از عوامل ترور و تکفیر معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حمیدشهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار با عادل بور، رایزن دینی ترکیه در سخنانی منشأ بسیاری از مشکلات جهان اسلام را مسائل سیاسی دانست و بیان داشت: در بسیاری از مواقع آنچه سیاستمداران در صحنه سیاسی دنبال می‌کنند سبب ایجاد و بروز اختلاف و مشکلات در جهان اسلام می‌شود. البته در ناحیه علما و دانشگاهیان نیز اختلاف نظر و افتراق‌هایی وجود دارد، اما بسیار کم رخ می‌دهد که این اختلافات سبب ترور و تکفیر دیگران شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه گفتمان علمایی می‌تواند بر روش‌های سیاسی نیز تأثیرگذار باشد، تأکید کرد: اگر علما دارای اصول و چارچوب فکری باشند، می‌توان در صحنه سیاسی کشورشان مؤثر باشند.

وی افزود: دین خواستار جنگ و ترور نیست. تمامی ادیان و مذاهب برای خون انسان حرمت قائلند. قرآن می‌فرماید هر کسی یک نفر را بکشد، همانند آن است که همه را کشته است که این آموزه تمام انسان‌ها را شامل می‌شود.

دکتر شهریاری با اشاره به اینکه قرآن به دنبال صلح جهانی است، خاطرنشان کرد: علما باید برای تبیین این موضوع در سطح نخبگان، سیاستمداران و عموم جامعه تلاش کنند.

وی افزود: در طول تاریخ برداشت‌های مختلفی از متن دین وجود داشته و خواهد داشت. این برداشت‌ها نباید سبب نزاع شود. گفت‌وگو، بحث، استدلال و جدال احسن اشکالی ندارد، اما اگر سبب نزاع، ترور، تکفیر و کشتار شود خلاف اسلام و دین است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، استفاده از رسانه‌ها برای توهین به مقدسات یکدیگر را کار قبیحی دانست و بیان داشت: ما باید ادب اختلاف را بشناسیم و رعایت کنیم.

گفتنی است در ابتدای این نشست عادل بور، رایزن دینی ترکیه در ایران درباره ضرورت تقریب میان امت اسلامی به ایراد سخن پرداخت.

انتهای‌پیام/