شهرخبر

شاهین جلالی: فیلم‌های کوتاه ما بسیار پیشروتر از سینمای بلند است

شاهین جلالی: فیلم‌های کوتاه ما بسیار پیشروتر از سینمای بلند است

شاهین جلالی کارگردان فیلم کوتاه «مرد ابری» درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران و اهمیت آن صحبت کرد.

شاهین جلالی فیلمساز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ درباره تاثیرگذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در روند رشد و ارتقای سطح فیلم‌های کوتاه در کشور و همینطور ویژگی‌ها و اهمیت این رویداد گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه محلی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات فیلمسازهایی‌ست که در مرحله تجربه‌گرایی قرار دارند، برای مثال وقتی کارگردانی اولین فیلم کوتاهش را می‌سازد و در شروع فیلمسازی قرار می‌گیرد بالطبع با دیدن فیلم‌های فیلمسازان دیگر در هر ژانر و گونه‌ای می‌تواند به دیدگاهی پخته‌تر برسد که با استفاده از آن در مسیر فیلمسازی خود از آن‌ها استفاده کند. من معتقدم جایگاه فیلم کوتاه در سینمای دنیا و به خصوص در سینمای ما کاملا مشخص شده است برای نمونه کسی که فیلم بلند می‌‌سازد با کسی که فیلم کوتاه می‌سازد هیچ تفاوتی ندارد و تنها تفاوت‌شان در مدت زمان فیلم‌ها است.

او ادامه داد: البته همیشه به دوستان فیلمسازم نیز می‌گویم که فیلم‌های کوتاه ما بسیار پیشروتر از سینمای بلند است. بسیاری از فیلم‌های بلندی که می‌بینیم از سینمای کوتاه الهام گرفته‌اند. به نظر من ایده‌هایی که در فیلم‌های کوتاه استفاده می‌شوند در فیلم‌های بلند دیده نمی‌شوند و دلیل این امر هم این است که سازندگان فیلم‌های بلند به بازگشت سرمایه فکر می کنند ولی فیلم کوتاه فرصتی برای تجربه گرایی است و همینطور فرصتی برای اینکه فیلمساز در مورد چیزی صحبت کند که به آن ایمان دارد.

کارگردان فیلم «مرد ابری» عنوان کرد: به نظر من فیلم کوتاه در شرایط فعلی در سینمای ما جایگاه خیلی جدی‌تری به‌دست آورده است به خصوص در بحث اکران‌ها یا بحث پاتوق‌های فیلم کوتاه و توجهی که انجمن سینمای جوانان در بحث ژانر دارد. جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز به دنبال برجسته‌تر کردن فیلم‌ها در هر ژانر و گونه و قالبی اعم از درام، ملودرام، فیلم‌های مستند و انیمیشن است و تمرکز خود را بر تجربه‌های ناب با ایده‌های خوب گذاشته است تا آن‌ها را کشف و معرفی کند.

جلالی درباره رویکرد سی‌ونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در اهمیت بخشی به تنوع ژانر و در پاسخ به اینکه این رویکرد چه کمکی به فیلم کوتاه می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: به نظرم توجه به بحث ژانرها، ایده خیلی خوبی است. اگر به فیلم‌های کوتاه چند سال اخیر نگاهی بیندازیم می‌بینیم که خیلی از این فیلم‌ها از دل فیلم‌های بلند بیرون آمده‌اند. منظور من این است که فیلم های کوتاهی که استقلال موضوع در خود فیلم کوتاه باشد، کم است اما فیلم‌های زیادی هستند که شما بعد از تماشایشان احساس می‌کنید چه از لحاظ اجرا و چه از لحاظ موضوع از فیلم بلند الهام گرفته‌اند.

این کارگردان تصریح کرد: حالا اما جشنواره فیلم کوتاه تهران با پرداختن به مساله ژانر و تمرکز روی این ایده برای سینمای کوتاه به نوعی افق و چشم اندازی را به وجود آورده است چراکه تاکید روی مساله ژانر باعث می‌شود شاهد تولید فیلم‌های کوتاه در ژانرها و فضاهای مختلف باشیم. برای مثال، در سنیمای کوتاهِ ما توجه به ژانر ترسناک خیلی کم است در حالی که در جشنواره‌های دنیا تاکید ویژه‌ای روی این ژانر می‌شود. ولی با همه این تعاریف به نظر من فیلم کوتاه همیشه مستلزم جسارت فیلمساز در انتخاب سوژه است به طوری که شبیه هیچ ژانری نباشد. البته که در نهایت ما آن‌ها را در قالب ژانر بسته بندی خواهیم کرد.

جلالی در پایان درباره ادوار گذشته جشنواره و روند آن در طی این سال‌ها و پیشنهادهایی که برای جشنواره دارد، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران مانند نهالی است که هر سال به رشد خود ادامه می‌دهد و ما اکنون شاهد شاخ و برگ‌های فراوان آن هستیم. به نظرم این جشنواره که مهمترین رویداد سینمای کوتاه ما در سطح کشور و خاورمیانه است کار خود را به خوبی پیش برده است به طوری که خیلی از سینماگران را که تعدادشان هم کم نیست، به سینمای بلند معرفی کرده و همچنین به فیلمسازهایی که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند نیز توجه ویژه داشته است. برای من جشنواره فیلم کوتاه تهران پر از لحظات دوستانه است و آن را محلی برای آشنایی و برخورد با افراد می دانم. به عنوان یک پیشنهاد می‌گویم جشنواره باید به سبک فستیوال‌های دنیا جلسه پرسش‌وپاسخ با حضور فیلمسازها برگزار کند و البته این جلسات فارغ از بحث نقد فیلم باشد که در حال حاضر در جشنواره وجود دارد. به نظرم برگزاری این جلسات برای فیلمساز خوب است و می‌تواند دیدگاه‌های متفاوتی را در جشنواره بشنود.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/