شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واردات خودرو

آیین‌نامه واردات خودرو تغییر می‌کند؟/ هفت وعده وزیر صمت که عملی نشد

رضا فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم برای به کسب و ماندن در این وزارتخانه هفت وعده محوری در حوزه خودرو به مردم و مجلس داده است.

ایران

به گزارش تازه‌نیوز، گرچه برای تحقق وعده‌ووعیدهای خود در زمینه خودرو زمانی دو تا چهار ساله خواسته، اما تاکنون نشانه‌هایی از پیشرفت جدی در هیچ‌کدام از این محورها دیده نشده است.

به نقل از تجارت‌نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار وارداتی همان فرغون‌های داخلی با مقداری رنگ و لعاب هستند.

لطف الله سیاهکلی گفت: آیین‌نامه واردات خودروی دولت خاصیتی ندارد. قانون ساماندهی خودرو برای توجه به تولید داخل و تنظیم بازار است. واردات خودرو برای تنظیم بازار است. همراه با واردات خودرو، تکنولوژی آن نیز باید وارد شود.
آیین‌نامه واردات خودرو، این ویژگی‌ها را ندارد. زیرا تمرکز آن بر واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار است. خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار وارداتی همان فرغون‌های داخلی با مقداری رنگ و لعاب هستند.آیین‌نامه واردات خودرو که دولت نوشته دقیقا در جهت مافیای خودرو و بی‌توجهی به خواست میلیون ها نفر در داخل کشور است.

واردات خودرو به بن‌بست خورد

فاطمی امین بعد از یک سال سکانداری وزارت صمت، به هیچ‌کدام از وعده‌های خود در خصوص ساماندهی بازار خودرو عمل نکرد.

تیرماه بود که جمعی از نمایندگان مجلس به‌دلیل ناکارآمدی فاطمی امین خواستار استیضاح او شدند. ۲۹ خرداد هیئت‌رئیسه مجلس پس از مدت‌ها گمانه‌زنی اعلام کرد به‌دلیل عدم مدیریت صحیح صنعت خودروسازی و محقق نشدن وعده‌های وزیر صمت، استیضاح رضا فاطمی امین در صحن مجلس اعلام وصول می‌شود.

فاطمی امین در روز رأی اعتماد و بارها پس از انتخابش برای وزیری بزرگ‌ترین وزارتخانه، وعده‌های مختلفی را داد؛. مروری بر وعده‌هایش در حوزه خودرو نشان می‌دهد که فاطمی‌ امین در هفت محور، به صنعت خودرو ورود و آن‌طور که بارها تاکید کرده در یک برنامه میان‌مدت دو ساله و یک برنامه بلندمدت چهار ساله قصد اصلاح رویه‌های غلط صنعت خودروسازی کشور را دارد.

حالا بعد از گذشت یک سال از سکانداری وی در وزارت صمت نه تنها هیچ اتفاقی در این حوزه صورت نگرفت، بلکه بازار آشفته‌تر از قبل شد.