شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#میلیارد دلار

درآمد سالانه ایران از گردشگری سلامت ۲ میلیارد دلار است

درآمد سالانه ایران از گردشگری سلامت 2 میلیارد دلار است

در هم‌اندیشی کشوری گردشگری سلامت ضمن تحلیل مشکلاتی که در خصوص این حوزه وجود دارد، موضوع ظرفیت بالای گردشگری سلامت در صدور انقلاب مطرح و اعلام شد: درآمد سالانه ایران از گردشگری سلامت دو میلیارد دلار است.

به گزارش خبرگزاری برنا، نشست هم‌اندیشی کشوری گردشگری سلامت امروز سه‌شنبه ۲۹ شهریورماه با حضور مسئولان وزارت بهداشت، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از صاحب نظران کشور در حوزه گردشگری سلامت در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد.

در ابتدای این هم‌اندیشی دو روزه، سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، سیاست‌ها و چشم‌انداز گردشگری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران را تشریح کرد و گفت: برگزاری این هم‌اندیشی با هدف بارش افکار در حوزه گردشگری سلامت برگزار شده است. در کشور ما ظرفیت‌های بزرگی در حوزه گردشگری سلامت وجود دارد و هدف این است که از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و موانع را برداریم.

وی ادامه داد: در گردشگری سلامت فرصتی برای صدور انقلاب داریم چراکه یکی از راه‌هایی که می‌توان انقلاب را صادر کرد ارائه خدمات پزشکی است. افت ارزش ریال طی سال‌های اخیر، تهدیدی برای اقتصاد کشور بوده است اما بعضا کشورهای پیشرفته غربی و شرقی ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهند تا هزینه ساخت محصولات در کشورشان کاهش پیدا کند و بتوانند در رقابت جهانی کالاهای خود را ارزان‌تر از رقبا بفروشند.

ناطقی اظهار کرد: در این تهدیدی که برای ما پیش آمده، فرصت‌های جذابی هست که اگر استفاده نکنیم کفران نعمت کرده‌ایم. اکنون کشور ما در منطقه به عنوان تکیه‌گاه محسوب می‌شود پس چرا در حوزه سلامت این جایگاه را نداشته باشیم.

تعرفه به ۵ تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کند

وی با اشاره به اینکه تعرفه‌های پزشکی در کشور ما پایین و برای بخش خصوصی سه تا پنج برابر ذکر شده است در حالی که تعرفه در کشورهای منطقه بالاست، گفت: تعرفه‌های ما به حدی کم است که ممکن است مصرف کننده را در خصوص کیفیت خدمات ما به شک بیندازد پس پیشنهاد ما این است که تعرفه به پنج تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه لازم است در خصوص گردشگری سلامت ریل‌گذاری صورت گیرد، گفت: باید برای بیمارستان‌هایی که از طریق گردشگری سلامت جذب سرمایه می‌کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود. اگر این مشوق‌ها به صورت سیستمی دیده شود می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران این است که دپارتمان‌های گردشگری سلامت حتماً زیر مجموعه معاونت درمان دانشگاه باشد(البته در دانشگاه ما اینطور است) اما در چارت وزارتخانه هنوز این اتفاق نیفتاده است که اگر رخ دهد می‌تواند مؤثر باشد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم ۱۰ درصد درآمد گردشگری سلامت به دپارتمان‌های گردشگری سلامت اختصاص داده شود تا هزینه‌های تبلیغات سنگینی که در ابتدای راه وجود دارد تأمین شود.

ناطقی در ادامه درخواست کرد مسائل مالی در مسئله گردشگری سلامت به خوبی دیده شود و افزو.د: شرکتی که برای ما مریض می‌آورد باید منافعش دیده شود و ما هم باید نظارت خوبی داشته باشیم نباید اینطور باشد که بیماری که از خارج از کشور به ایران می‌آید احساس خسارت کند. قیمت‌ها از اول باید مشخص و تعرفه‌ها منطقی باشد.

کلینیک مجازی را باید جدی بگیریم

وی تصریح کرد: همچنین کلینیک مجازی را باید جدی بگیریم. اگر بیمار به صورت مجازی ویزیت و مشخص شد که در کشور خودش می‌تواند خدمات پزشکی کافی دریافت کند لازم است به بیمار این مسئله اطلاع داده شود و همچنین اگر لازم است به ایران بیاید باید مرکزی که می‌تواند خدمات لازم را به بیمار ارائه کند به وی اعلام شود.

ناطقی از لزوم هزینه‌کرد برای انجام تبلیغات در حوزه گردشگری سلامت در کشورهای همسایه نیز سخن گفت و افزود: در بحث غربالگری برای سرطان‌ها، مشکلات قلبی و عروقی و ... که فعلا کشورهای همسایه به آن ورود نکرده‌اند، می‌توانیم ورود کنیم. افراد متمول در کشورهای همسایه علاقه‌مند به انجام غربالگری‌ها پیشرفته هستند که با معرفی این توانمندی می‌توان آنها را جذب کرد.

سلیمان حیدری، رئیس مرکز نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری سلامت در ابتدای راه هستیم و هر اقدام ما در ریل‌گذاری آن مؤثر است، گفت: وزارت بهداشت به دلیل کرونا طی سه سال اخیر نتوانسته در حوزه گردشگری سلامت فعال باشد.

حیدری به این مسئله اشاره کرد که اواخر دولت گذشته تغییراتی در سیاست‌های دولت در گردشگری سلامت ایجاد شده و هنوز مرزبندی‌های این حوزه برای همکاران ما مشخص نیست و گفت: بسیاری از افرادی که در این حیطه صاحب نظر هستند معتقدند واژه گردشگری را باید حذف کنیم و واحد مراقبت بین‌المللی سلامت را جایگزین کنیم. شاید تعاریف این حوزه نیز هنوز دقیق نیست و اولین وظیفه وزارت بهداشت و سایر فعالان این حوزه سیاست‌گذاری است.

وی ادامه داد:  باید ایرادها را بررسی و با قوانین موجود تکلیف را مشخص کنیم و با توجه به اینکه بخش بیشتر کار به وزارت گردشگری واگذار شده باید حدود، وظایف و نقش‌ها را مشخص کنیم. همچنین باید اختیارات خودمان را مشخص کنیم که از چه زمانی بیمار در اختیار ماست.

حیدری بر لزوم سیاست‌گذاری در بسته‌های خدماتی نیز تأکید کرد و گفت: سیاست‌گذاری در بسته‌های خدماتی باید در کنار درمان بررسی و مشخص شود چه خدمات بیشتری از قبیل اسکان، حمل و نقل و ... می‌توان ارائه کرد.

وی همچنین گفت: در بسته‌های خدماتی موضوع تعرفه مهم است. آنطور که تعرفه برای هموطن ما تعریف می‌شود برای خارجی‌ها کارایی ندارد. باید وجه رقابتی تعرفه را در نظر بگیریم و اعداد جهانی و بین‌المللی مشخص کنیم به نحوی که افراد نتوانند آن را تغییر دهند. از سوی دیگر لازم نیست در کل کشور یک رقم واحد باشد.

تشکیل کمیته کشوری گردشگری سلامت

رئیس مرکز نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: تشکیل کمیته کشوری گردشگری سلامت لازم است و باید بیشتر خدمات در حوزه گردشگری سلامت توسط بخش خصوصی صورت گیرد و محور ارائه خدمات به بیماران خارجی بخش خصوصی باشد. من اعتقادی به مسئله سقف کوتاه ندارم و به نظرم در کل خدمات پلکان هم باید اصلاح شود. همچنین باید با وزارت گردشگری، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات مرزبندی‌ها را مشخص کنیم که در همین راستا قرار است تفاهم نامه همگاری طی هفته‌های آینده بین وزارت بهداشت و وزارت گردشگری در حوزه گردشگری سلامت امضا شود.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه طبق آمار در رتبه ۴۰ جهان، ۲۰ آسیا و ۱۲ منطقه در حوزه گردشگری سلامت هستیم، گفت: البته حقیقتاً باید توانمندی‌ها را دید و این جایگاه‌ها چندان دقیق نیستند. باید برای دریافت آمار خدمات بخش خصوصی نیز تسهیلگری صورت گیرد و نظارت بر ارائه خدمات دقیق باشد چراکه بیماران به عنوان میهمان به ما پناه آورده‌اند.  

کار را به مردم بسپاریم

در ادامه نادر توکلی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، سیاست‌ها و چشم انداز گردشگری سلامت در این دانشگاه را تشریح کرد. رضا زندی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز طی سخنانی، پیشنهاد کرد: کار را به مردم بسپاریم و وزارتخانه فقط سیاست‌گذاری کند. اگر ما امور گردشگری سلامت را به بیمارستان‌ها بسپاریم، خودشان به دنبال گردشگری سلامت می‌روند.

وی ادامه داد:‌در دولت جدید قرار است که با همسایگان ارتباط بیشتری برقرار کنیم و چه راهکاری بهتر از گردشگری سلامت می‌تواند باشد. البته مردم با گسترش گردشگری سلامت نگران طولانی شدن زمان دریافت خدمت سلامت هستند در حالی که با سیاست گذاری درست در این حوزه پزشکان مطرح به استان‌های مرزی می‌روند و می‌توان قوانینی تدوین کرد که پزشکان به مردم منطقه نیز ارائه خدمت کنند.

در ادامه بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سیاست‌ها و چشم انداز گردشگری سلامت در این دانشگاه را تشریح کرد.

محمدرضا ترجمان، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت نیز آخرین سخنران نوبت اول هم‌اندیشی کشوری گردشگری سلامت بود که اظهار کرد: هر آنچه می‌خواهیم برای گردشگری سلامت انجام دهیم نیازمند همکاری شماست و هیچ دانشگاه و دانشکده‌ای نمی‌تواند بگوید با مسئله گردشگری سلامت مرتبط نیست.

وی با اشاره به اینکه ۲۷ کشور در منطقه هستند که اولویت اول ما در گردشگری سلامت هستند، گفت: در اولویت دوم کشورهای اوراسیا و شمال آفریقا و بعد سایر کشورها هستند. یعنی اولویت اول ما را جمعیت بالای ۹۰۰ میلیون نفر تشکیل می‌دهد که در برنامه عملیاتی نیاز به ابزار، نیروی انسانی، تجهیزات و فضای درمانی داریم. در این برنامه درمانگاه‌های ما هم می‌توانند ipd بگیرند. همچنین می‌خواهیم سرتیفیکیت پزشکان را راه‌اندازی کنیم.

نقطه ضعف ما بازاریابی است

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در پنج ماه اول سال جاری ۳۹ بازدید از مرکز برای صدور ipd صورت گرفته است، گفت: نقطه ضعف ما بازاریابی است و باید سایت داشته باشیم و در فضای مجازی فعال شویم. نیاز به تیزر، گزارش خبری، بروشور و ... داریم. ۱۲ دانشگاه تاکنون کلیپ و بروشور تولید کرده و به ما ارسال کرده‌اند تا تجمیع شود. این کیلپ‌ها در اختیار کنسولگری‌ها و صدا و سیما قرار خواهد گرفت به همین دلیل از سایر دانشگاه‌‌ها که کلیپ ارسال نکرده‌اند درخواست می‌کنم که کلیپ و بروشور تولید کنند.

جذب دانشجوی کارشناسی ارشد گردشگری سلامت

وی از در دست اجرا داشتن طرحی برای بیماریابی در مناطق مرزی خبر داد و گفت: این طرح به صورت پایلوت اجرا خواهد شد. همچنین بحث توانمندسازی در این حوزه مطرح است و مقرر شده رشته کارشناسی ارشد گردشگری سلامت از سال بعد پذیرش دانشجو داشته باشد و دوره دکتری هم تأسیس شود. از دیگر اقدامات ما نیز برگزاری ۳۴ دوره آموزش مقدماتی برای کارشناسان گردشگری سلامت است.

ترجمان با اشاره به اینکه داشبورد گردشگری سلامت در سامانه سپاس ثبت شده است، گفت: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در بخش بیمار خارجی سال گذشته ثبت شده است. اما این ثبت‌ها دقیق نیست و ما می‌دانیم که مثلاً در بیمارستانی که فقط یک بیمار خارجی ثبت شده بیش از ۲۰ هزار مراجعه بیمار خارجی صورت گرفته است و در کل بالای ۱۰ میلیون مراجع خارجی داریم و اگر فقط یک میلیون نفر در سپاس ثبت شده اشکالاتی هست که باید رفع شود.

وی اضافه کرد: گردشگری سلامت حداقل دو میلیارد دلار درآمد سال گذشته برای کشور داشته است و ما می‌خواهیم دسترسی داشبورد سلامت را برای همه دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم کنیم البته در این مسیر اگر رضایت سنجی انجام نشود کار ما ناقص خواهد بود. اکنون سقف برای گردشگری سلامت برداشته شده است و امیدواریم بتوانیم پلکان را هم اصلاح کنیم.

انتهای پیام/