شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

صعود ۳۰ پله‌ای ایران در شاخص نوآوری‌های جهانی ثمره ورودی بالای طرح‌های نوآورانه

صعود 30 پله‌ای ایران در شاخص نوآوری‌های جهانی ثمره ورودی بالای طرح‌های نوآورانه

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: نوآوری مقرون بصرفه از نیازهای اساسی کشور است و دستگاه‌های اجرایی و متولی امور کشور باید ارتقاء بهره‌وری با نگاه نواورانه را اولویت خود بدانند و در راستای رسیدن به این هدف تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، میرسامان پیشوایی، در نخستین رویداد از سلسله رویدادهای «نوآوری بهره‌ور» حوزه حمل و نقل، با اشاره به مسئولیت دستگاه‌ها برای در اولویت قرار دادن نوآوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای بالا بردن بهره‌وری، گفت: نوآوری بهره‌ور، تلاشی است که از سال گذشته با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: بهره‌وری به این معناست که با یک منبع ثابت، بتوان خروجی بیشتر یا باکیفیت‌تری گرفت، یعنی کالایی که امروز 100 تومان تولید می‌کنید با همان کیفیت یا کیفیت بالاتر به قیمت 50 تومان تولید کنید. مشخص است که تنها را رسیدن به بهره‌وری، داشتن نوآوری است.

وی افزود: در ادبیات مدیریت نوآوری، یک نوع از این نوآوری‌ها، نوآوری مقرون بصرفه است. تاکید این نوآوری در کشورهای در حال توسعه است، امروزه با توجه به وضعیت کشور ما باید چنین نوآوری‌هایی در دستور کار قرار بگیرد یعنی در واقع ما باید دنبال نوآوری باشیم که قشر بیشتری از مردم با آن نوآوری در ارتباط باشند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه ضروریت نوآوری‌هایی که آحاد جامعه ما از آن استفاده کنند، طبیعتا بیشتر است، تصریح کرد: مثلا سرمایه‌گذاری و کار بر روی نوآوری که بتواند 30 درصد از 9 میلیون متر مکعب آبی که در کشور ما به هدر می‌رود، صرفه‌جویی به واسطه آن نوآوری صرفه‌جویی کرد، طبیعتا از اولویت‌های ماست. به تمامی دستگاه ها ابلاغ شده است که در برنامه‌های خود، بهره‌وری نوآورانه را در اولویت خود قرار دهند.

پیشوایی افزود: سازمان ملی بهره‌وری، با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری، دستگاه‌های متولی هر بخش و افرادی که صاحب ایده و طرح هستند، مربعی را تشکیل داده‌اند که بتواند به بهره‌وری نوآوارانه برسد.

وی با بیان اینکه برنامه ما این است که ایده‌ها و نظراتی که توسط نخبگان و جامعه نخبگانی وجود دارد و روی آنها کار شده، در گام اول وارد یک ارزیابی  ابتدایی شوند سپس وارد فاز توانمندسازی شوند، گفت: در این قسمت باید تسهیلات‌دهی صورت گیرد و در انتها به حوزه مربوطه جهت ارتقاء بهره‌وری ارائه شوند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ابراز امیدواری کرد که این ایده‌ها در انتها به یک ثروت ملی برای کشور تبدیل شود، گفت: به اعتقاد برخی دوستان هنوز میوه نوآوری‌ها و رشدی که در این حوزه کشور کرده را نچشیده‌ایم و نقدی هم که منتقدان در سال‌های قبلی به آن استناد می‌کردند این بود شاید ورودی ایده‌ها و طرح‌های ما زیاد باشد ولی تاکنون خروجی از آنها نگرفته‌ایم که قابل توجه باشد.

پیشوایی با بیان اینکه البته در آن زمان این نقد را قبول نداشتم چرا که این مسائل زمان‌بر است و برای اجرایی شدن و نتیجه‌بخش شدن طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه زمان لازم است، تصریح کرد: روزی که دوستان این نقد را وارد می‌کردند رتبه ما در گزارش شاخص نوآوری جهانی (GII) 90 بود اما هم‌اکنون در جایگاه 60 قرار داریم که این موضوع باعث خوشحالی است و نشان از ثمره‌بخش بودن رشد علمی و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و بطور کلی جامعه نخبگانی ما است.

انتهای پیام/