شهرخبر

"رشته محیط‌بانی" در ۲ استان کشور راه‌اندازی می‌شود/ پیوست زیست محیطی در کتاب‌های درسی

"رشته محیط‌بانی" در 2 استان کشور راه‌اندازی می‌شود/ پیوست زیست محیطی در کتاب‌های درسی

در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری فیمابین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش، ضمن اعلام راه‌اندازی "رشته محیط‌بانی" در دو استان فارس و خوزستان از ابتدای سال تحصیلی جدید، بر پیش‌بینی پیوست زیست‌محیطی برای کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تاکید شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی سلاجقه؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری فیمابین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش که صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: تسخیر کائنات و زمین و آسمان‌ها به وسیله انسان‌هایی صورت می‌گیرد که از اندیشه و دانش بالایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به دو کلمه «تسخیر» و «تبذیر» تصریح کرد: بر اساس کلمه تسخیر این اختیار به انسان داده شده که به عنوان اشرف مخلوقات، از تمام ظرفیت‌ها برای رشد و تکامل خود استفاده کند اما این استفاده از امکانات و منابع نباید منجر به تبذیر و خسارت به منابع طبیعی و محیط زیست شود.

معاون رئیس جمهور، امضای تفاهم همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش را در راستای مدیریت چالش‌های محیط زیست ارزیابی کرد و گفت: در گذشته تفاهم‌نامه‌های متعددی در موضوع آموزش‌های محیط زیستی منعقد شده اما دولت سیزدهم به عنوان یک دولت عملیاتی در پی تحقق این تفاهم‌نامه‌هاست.

سلاجقه با بیان اینکه بیش از نیمی از جمعیت کشور با وزارت آموزش و پرورش سر و کار دارند، تاکید کرد: می‌توان در تدوین کتب درسی با توجه به موضوع، مباحث مربوط به محیط زیست کشور را در قالب فصلی مجزا مورد توجه قرار داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از ابتدای سال تحصیلی جدید، رشته محیط‌بانی در دو استان فارس و خوزستان راه‌‌اندازی می‌شود.

وی نرم‌افزارهایی مثل "اپلیکیشن شاد" را یک ظرفیت عالی برای محیط زیست کشور توصیف کرد و بر استفاده از آن برای آموزش موضوعات زیست محیطی تاکید کرد.

آموزش مباحث زیست محیطی از سنین کم موثرتر است

معاون رئیس جمهور با اشاره به عبارت «العلم فی الصغر، کالنقش فی الحجر» گفت: برای اینکه مفاهیم محیط زیستی در افراد جامعه تاثیرگذار باشد باید این مفاهیم را از سنین کم به دانش‌آموزان آموزش داد.

سلاجقه افزود: دانش و سواد وقتی به درستی انتقال پیدا می‌کند که یک محیط زیست سالم داشته باشیم چراکه عقل سالم در بدن سالم است و بدن سالم هم در محیط زیست سالم شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر از ظرفیت‌های این تفاهم‌نامه به خوبی استفاده شود می‌توان در بینش و فرهنگ جامعه نسبت به مقولات زیست محیطی تحول اساسی ایجاد کرد.

از فارغ‌التحصیلان محیط زیست برای آموزش درس محیط زیست استفاده شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از وزیر آموزش و پرورش خواست در بحث آموزش درس محیط زیست از فارغ‌التحصیلان این رشته استفاده شود.

سلاجقه با اشاره به برگزاری جشنواره صنعت سبز، برای برگزاری جشنواره مدارس سبز با همکاری وزارت آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرد.

آموزش مباحث محیط زیستی با تکیه بر آموزه‌های اسلامی و ایرانی

در بخش دیگری از این مراسم، یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از دلسوزی و تلاش مجدانه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای پیگیری موضوعات زیست محیطی اظهار کرد: در آموزه‌های دینی ما تاکید شده که طبیعت برای انسان آفریده شده اما انسان هم نسبت به طبیعت مسئول است.

وی در ادامه با اشاره به برخی دیگر از آموزه‌های قرآنی و روایات ائمه اطهار در باب حفاظت از طبیعت و محیط زیست گفت: ما باید با تکیه بر فرهنگ و آموزه‌های اصیل اسلامی و ایرانی خود، بحث آموزش محیط زیست را در دستور کار قرار دهیم.

نوری با بیان اینکه حدود 50 میلیون نفر از جمعیت کشور با وزارت آموزش و پرورش ارتباط دارند، خاطرنشان کرد: سواد 4 مرحله دارد که شامل سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: برای اینکه در بحث آموزش جاذبه ایجاد کنیم اول باید ببینیم که افراد به چه حوزه‌هایی علاقه‌مند هستند.

وی ادامه داد: اگر موضوعات محیط زیستی در قالب رویدادها، جشنواره‌ها و پژوهش به دانش‌آموزان عرضه شود تاثیر آن از مطالعه صرف این مباحث در کتاب‌های درسی بیشتر خواهد بود.

لزوم تبدیل دانش محیط زیستی به مهارت در دانش‌آموزان

نوری افزود: پس از اینکه دانش‌آموزان به دانش مباحث زیست محیطی مسلط شدند آنگاه باید تلاش کنیم که این دانش به مهارت تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش، افزایش آگاهی دانش‌آموزان نسبت به خسارات مالی و اقتصادی اقداماتی که به محیط زیست آسیب می‌رسانند را در ایجاد بینش محیط زیستی در آنها موثر دانست.

پیوست زیست محیطی در کتاب‌های درسی

وی با استقبال از پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر گنجاندن فصول محیط زیستی در کتاب‌های درسی گفت: اینکه برای هر کتاب درسی یک پیوست زیست محیطی داشته باشیم بسیار اثرگذار خواهد بود.

نوری، تصریح کرد: تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش در راستای یکی از ساحت‌های مهم تربیتی که تربیت زیستی و بدنی است امضا می‌شود و در راستای مبانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که به تایید حضرت آقا رسیده و رئیس جمهور محترم هم بر اجرای آن تاکید دارند.

همکاری مشترک برای ارتقای سواد زیست محیط زیستی در برنامه هفتم توسعه

در ادامه این مراسم، رضا انجم‌شعاع؛ معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش‌های محیط زیستی را از مولفه‌های اساسی توسعه پایدار عنوان و پیشنهاد کرد هرساله و در آستانه شروع تحصیلی جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر آموزش و پرورش برای ارزیابی عملکرد یک‌ساله در امضای تفاهم‌نامه همکاری برگزار شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه، از بخشی نگری در تدوین این برنامه انتقاد کرد و گفت: بهتر است جلسات مشترکی بین معاونت طرح و برنامه وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست برای ارتقای سواد زیست محیطی و آموزش مبانی محیط زیست در قالب برنامه هفتم توسعه برگزار شود.

گفتنی است در پایان این مراسم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر آموزش و پرورش تفاهم‌نامه همکاری فیمابین این دو دستگاه را امضا کردند.

همچنین در ادامه، کارت همیار افتخاری محیط‌بان از سوی سلاجقه به وزیر آموزش و پرورش اهدا شد.

انتهای پیام/