شهر خبر

برگی دیگر از جنایات هولناک صدام؛ جوانانی که زنده به گور شدند

برگی دیگر از جنایات هولناک صدام؛ جوانانی که زنده به گور شدند

مسئولان بنیاد شهید نجف اشرف از کشف گور جمعی مربوط به انتفاضه شعبانیه سال ۱۹۹۱ خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات، مسئولان بنیاد شهید نجف اشرف از کشف گور جمعی مربوط به انتفاضه شعبانیه سال ۱۹۹۱ خبر دادند.

حیدر خضیر خطار مسئول بخش گورهای جمعی بنیاد شهید نجف اشرف در این زمینه گفت: بیست جسد در گور جمعی پیدا شده است که مربوط به افرادی است که به دست رژیم بعث در جریان حوادث انتفاضه شعبانیه سال ۱۹۹۱ اعدام شده اند. بیشتر این اجساد به جوانان کم و سال تعلق دارد و مدرکی نیز با آنها نیست. اثری از گلوله در بدن آنها نیست و به احتمال زیاد آنها به دست مزدوران صدام زنده به گور شده‌اند. استخوان‌های متفرقه و پراکنده در محل نزدیک به این اجساد نیز کشف شده است.

وی تاکید کرد: عملیات جستجو در این گور کشف شده در ماه آوریل تمام و گزارش نهایی ارسال شده و اجساد این شهدا از طریق نمونه گیری از خانواده ها برای انجام آزمایش DNA برای شناسایی خانواده هایشان به پزشکی قانونی فرستاده شده است.

مسئول بخش گورهای جمعی بنیاد شهید نجف ادامه داد: نجف ۸ یا ۹ گور دسته جمعی دارد که ۳ مورد آن در شمال نجف کشف شده اند. همه گورهای دسته جمعی به انتفاضه شعبانیه سال ۱۹۹۱ برمی‌گردد که اولین گور در سال ۲۰۱۲ با ۴۸ جسد، دومین گور در سال ۲۰۱۹ با ۸ جسد و سومین گور کشف شده توسط سازمان حقوق بشر با ۵۰ الی ۶۰ جسد است که محوطه محصور شده است تا اقدامات مربوطه به پایان برسد.

خطار تاکید کرد: مکان‌هایی احتمالی توسط شهروندان گزارش شده و مکان های دیگری نیز در حال کشف هستند که تعدادی اجساد از طریق مدارکی که در لباس‌ها وجود دارد شناسایی می‌شوند.پس از پیدا شدن بستگانشان، معلوم می شود که از همان روزهای انتفاضه شعبانیه مفقود شده اند یا جزو شرکت کنندگان در این قیام بودند.