شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واشنگتن#بایدن#جزیره#چین

چین: اظهارات بایدن درباره دفاع از تایوان نقض سیاست های واشنگتن است

چین: اظهارات بایدن درباره دفاع از تایوان نقض سیاست های واشنگتن است

چین اظهارات اخیر بایدن درباره دفاع از تایوان در برابر حمله احتمالی پکن به تایپه را نقض جدی سیاست های واشنگتن درقبال این جزیره دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، چین اظهارات اخیر بایدن درباره دفاع از تایوان در برابر حمله احتمالی پکن به تایپه را نقض جدی سیاست‌های واشنگتن درقبال این جزیره دانست.

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن ابرازخشم دولتش نسبت به این اظهارات بایدن گفت: این اظهارات، سیاست واشنگتن در مورد عدم حمایت از استقلال تایوان را به شدت نقض کرده و یک سیگنال جدی نادرست به نیروهای جدایی طلب تایوان ارسال می‌کند.

وی تصریح کرد پکن به دنبال تلاش‌های صادقانه برای برقراری صلح و ثبات در منطقه است. ما هرگز هیچ گونه فعالیتی با هدف تجزیه کشور را تحمل نمی‌کنیم و هر گونه اقدام لازم را انجام خواهیم داد.

این سخنگو خاطرنشان کرد ما از طرف آمریکایی می خواهیم تا اهمیت و حساسیت موضوع تایوان را به دقت روشن کرده و تعهد خود مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان را عملی کند.

بایدن روز گذشته در مصاحبه با شبکه سی بی اس در پاسخ به سوالاتی درباره حمله احتمالی چین به تایوان و موضع دولت آمریکا درباره این موضوع پاسخ داد.

وی اظهار کرد در صورت حمله چین به تایوان، نیروهای آمریکایی از تایپه در برابر این تهاجم دفاع خواهند کرد.

بایدن در پاسخ به این سوال که اگر پکن قصد حمله به تایپه را داشته باشد، آیا مردان و زنان آمریکایی باید از این کشور دفاع کنند، بار دیگر سرش را به علامت تایید تکان داد و قاطعانه گفت: بله!

این در حالی است که بایدن پیش از این در توکیو نیز اظهار کرده بود سیاست آمریکا درقبال تایوان تغییری نکرده و آمریکا، تایوان را دوست و شریک استراتژیک مهم خود در خاورمیانه می داند و اگر چین بخواهد به تایوان حمله کند، از این کشور دفاع خواهد کرد.

این در حالی است که چندی قبل، وزارت خارجه آمریکا نیز با قرارداد 1.1 میلیارد دلاری فروش تجهیزات نظامی به تایوان موافقت کرد.

با وجود آنکه دولت چین متعهد شد که اگر ایالات متحده فروش تسلیحات جدید به تایوان را رها نکند، «اقدامات متقابل» انجام خواهد داد، اما وزارت خارجه آمریکا با این قرار داد موافقت کرد.

آژانس همکاری‌های امنیتی دفاعی پنتاگون اعلام کرد این قرارداد که در بحبوحه تنش‌ها بین پکن و واشنگتن امضا خواهد شد، شامل 60 فروند موشک ضدکشتی هارپون به ارزش 355 میلیون دلار و 100 فروند موشک هوابه‌هوای ساید واینر به ارزش 85 میلیون و 600 هزار دلار و کمک به تجهیز رادارهای نظارتی تایوان به ارزش 665 میلیون و 400 هزار دلار است.

همچنین منابع آگاه خبر دادند آمریکا به دنبال اعمال بسته تحریمی علیه چین به منظور جلوگیری از حمله پکن به تایوان است.

این منابع گزارش دادند که اتحادیه اروپا نیز تحت فشار دیپلماتیک تایپه است تا همین اقدام را علیه چین انجام دهد.

براین اساس، هدف از این تحریم‌ها، اعمال برخی محدودیت‌های تجاری و محدودیت در سرمایه گذاری با چین در تکنولوژی‌های حساسی همچون تراشه‌های کامپیوتری و تجهیزات تله کام است.

این اقدام در پاسخ به افزایش تنش‌ها و تحرکات نظامی چین در تنگه تایوان در پی سفر جنجال برانگیز مقامات آمریکایی به تایوان، و بیم از حمله به این کشور صورت می‌گیرد.

اظهارات مقامات آمریکایی درباره تحریم چین پس از حمله روسیه به اوکراین آغاز شد اما پس از واکنش شدید چین به سفر نانسی پلوسی به تایوان و افزایش تنش‌های نظامی در تنگه تایوان، شدت گرفت.

در حالیکه واشنگتن در حال تجهیز تایوان است اما سالهاست که سیاست ابهام استراتژیک را در قبال تایوان در پیش گرفته و مشخص نیست که آیا در صورت حمله پکن از این جزیره حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/